طلا

هفته گذشته قیمت طلا برای سومین هفته پی در پی رشد کرد و این درحالی است که انتشار خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا ادامه یافته و بانک مرکزی این کشور در نشست سیاستگذاری خود تغییری در نرخ های بهره نداد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در هفته پیش رو چند عامل بر رفتار سرمایه گذاران در بازار طلا تاثیر خواهند داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

این هفته داده های اقتصادی از آمریکا و همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در کنار گزارش هایی که جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در جمع اعضاء دو کمیته از مجلس نمایندگان و سنا ارائه می کند بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت.

طی ۱۰ هفته اخیر تبلیغات طرفداران و مخالفان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ادامه داشته و این هفته در روز پنجشنبه مردم برای شرکت در همه پرسی پای صندوق های رای حاضر خواهند شد. نتیجه این همه پرسی تاثیری بزرگ بر قیمت طلا خواهد داشت.

روز پنجشنبه نماینده زن مجلس انگلستان به ضرب گلوله کشته شد و قیمت طلا پس از انتشار این خبر به میزانی قابل ملاحظه کاهش پیدا کرد. اما روز جمعه شاهد رشد مجدد قیمت ها بودیم. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۱۷ دلار افزایش به مرز ۱۳۰۰ دلار رسید. در نظرسنجی کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته نیز قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد.

تغییرات شدید قیمت طلا در روز پنجشنبه نشان می دهد بازار چه میزان نسبت به نتیجه همه پرسی این هفته حساس است. قیمت طلا پس از اعلام کشته شدن جو کاکس ۲ درصد کاهش یافت. قبل از این حادثه، قیمت هر اونس طلا به ۱۳۱۸ دلار رسیده بود.

برخی تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت طلا در روز پنجشنبه حاصل این باور بود که قتل جو کاکس عاملی برای باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا خواهد بود. همچنین شایعاتی درباره به تعویق افتادن همه پرسی در بازار منتشر شد. اما این همه پرسی به تعویق نیفتاده است. اگر رای مردم به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا منفی باشد ثبات مورد نیاز به اتحادیه اروپا باز می گردد و شاهد کاهش شدید قیمت طلا خواهیم بود.

اما همه پرسی روز پنجشنبه تنها یک عامل موثر بر قیمت طلاست. از دید تحلیلگران، حتی اگر انگلستان در اتحادیه اروپا باقی بماند عواملی وجود دارد که سبب خواهند شد افق بلندمدت بازار طلا مثبت باشد. نرخ های منفی بهره در منطقه یورو و ژاپن و نیز رشد نرخ تورم در برخی اقتصادها در کنار رشد تقاضای فیزیکی برای طلا در اقتصادهای نوظهور عوامل حمایت قیمت طلا هستند.

در واقع حوادث سیاسی معمولا تاثیری اندک بر قیمت طلا دارند و روند بلندمدت قیمت ها را تعیین نمی کنند.

این هفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، جانت یلن به ترتیب در جمع اعضاء کمیته بانکداری مجلس سنا و کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان گزارش هایی از عملکرد بانک مرکزی و وضعیت اقتصاد آمریکا ارائه خواهد کرد. محتوای این گزارش ها نیز بر قیمت طلا تاثیر دارد اما با توجه به اینکه افزایش نرخ های بهره برای مدتی نسبتا طولانی به تعویق افتاده بازار طلا حمایت می شود.

تا روز پنجشنبه و مشخص شدن نتیجه همه پرسی در انگلستان قیمت طلا نوسانی قابل ملاحظه خواهد داشت و از آن پس روند رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها