بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که"بورس کالا می تواند به مشکلات دولت در خرید گندم پایان دهد"،" راه اندازی تابلوی زمین و مسکن بورس کالا " و "بورسی‌شدن املاک باعث شفاف‌سازی معاملات می‌شود" از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا می تواند به مشکلات دولت در خرید گندم پایان دهد

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توجه فعلی به بازار سرمایه در حالی است که هنوز بورس ایران مرزهای ناشناخته زیادی دارد مثلا بورس کالا همچنان راه طولانی در پیش دارد و با وجود این بورس، معنی ندارد گندم را دولت خریداری کند و همه کالاها می تواند وارد بورس کالا شود.

علی آقا محمدی افزود: ظرفیت های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه بسیار بالاست به طوریکه با وجود این بورس، معنی ندارد گندم را دولت خریداری کند و همه کالاها می تواند وارد بورس کالا شود.

تابلوی زمین و مسکن بورس کالا راه اندازی می شود

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از آغاز به کار تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا خبر داد و افزود: با همکاری سازمان بورس انتشار و عرضه گسترده واحدهای مرتبط با صندوق های زمین و ساختمان به منظور تولید و عرضه مسکن مناسب همه اقشار جامعه از طریق بورس امکان پذیر شد.

امیر محمد غفاری ادامه داد: به همین منظور برنامه ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است که این مرحله به زودی اجرایی و در مراحل بعدی با ابعاد وسیع تری عرضه واحدهای مسکونی متناسب با میزان سرمایه گذاری ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که هم اکنون زمینه تامین مالی برای اجرای حداقل ۱۲ پروژه ساخت واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۱۲.۰۰۰ میلیارد ریال آماده شده است، تصریح کرد: از طریق ایجاد صندوق های زمین و ساختمان با همکاری بورس، فرایند اجرایی آن آغاز و زمان انتشار و ارزش اوراق این واحدهای سرمایه گذاری به اطلاع عموم خواهد رسید.

بورسی‌شدن املاک باعث شفاف‌سازی معاملات می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورسی‌شدن معاملات املاک و مسکن بزرگ دولت در شفاف‌سازی و گردش مطلوب معاملات حوزه املاک نقش قابل توجهی خواهد داشت. با معامله مسکن در بورس کالا، کشف قیمت‌ها شفاف شده، ابهام ها کنار می‌رود و واسطه‌گری کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر دسترسی به داده‌های آماری قوی‌تر شده و قدرت پیش‌بینی‌پذیری برای مسکن ایجاد می‌شود.

علی اسلامی بیدگلی گفت:مکانیزم بورس برای معاملات املاک و مسکن می‌تواند موجب شفاف سازی و گردش معاملات در حوزه املاک شود اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، این بورس می‌تواند در زیر مجموعه بورس کالا راه اندازی شود زیرا در بورس کالا تجربه و سابقه معاملاتی برای محصولات مختلف وجود دارد و مسکن نیز می تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود.

وی تصریح کرد:این بورس می تواند در زیر مجموعه بورس کالا و به عنوان تابلوی مستقل بورس مسکن در بورس کالا راه اندازی شود زیرا این بورس تجربه و سابقه معاملاتی خوبی برای محصولات مختلف دارد و از سوی دیگر زیر ساخت های معاملات مسکن نیز در آن فراهم شده است لذا مسکن می تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود.

مزیت های مناسب فروش اموال مازاد دولت در بورس

مدیرکل اموال دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه قانون امسال مزیت‌های خوبی را برای فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته است، گفت: بورس موجب شفافیت و شرایط بهتر می‌شود و در قانون بودجه امسال، ​مزایده عمومی هم پیش بینی شده است.

وظیفه افزود: امسال ۵۰ درصد منابع حاصل از فروش اموال مازاد دستگاه‌ها به همان دستگاه فروشنده اموال، اختصاص می‌یابد و این انگیزه خوبی برای آن‌ها برای فروش اموال است.وی ادامه داد: اموالی که فروش آن در قانون بودجه تجویز شود بالاترین مقام دستگاه تشخیص می‌دهد که کدام اموال، مازاد است و مصوبه آن را از دولت اخذ و نسبت به فروش آن اقدام شود.

ورود ۲۱ شرکت و محصول به بازار سرمایه در سال ۹۸

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ از ظرفیت‌های جدید به ویژه بازار سرمایه برای تأمین مالی خود استفاده کنند، گفت: در سال گذشته پنج شرکت بخش تولید در بورس، ۱۱ شرکت در فرابورس و پنج محصول در بورس کالا وارد شده و مجموع ۲۱ شرکت و محصول نشان می‌دهد هنوز ظرفیت خالی زیادی در این میسر وجود دارد.

سعید زرندی‌ افزود: سوق دادن شرکت‌های تولیدی به استفاده از ابزارهای نوین مالی یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

پذیرش محصول چند شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیریش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پذیرش کالای سیمان تولید شرکت سیمان سفید نی ریز و سیمان تولید شرکت سیمان سفید شرق، همچنین کالای قیر تولید شرکت پترو میلاد کاسپین و قیر تولید شرکت پارمیس بام دلیجان،کالای شمش فولادی، تولید شرکت ذوب آهن البرز غرب، پذیرش کالای تیرآهن، تولید شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، پذیرش کالای میلگرد فولادی، تولید شرکت صنایع نورد فولاد گلستان ، پذیرش کالای شمش آلومینیوم (کالای مشتری) به مقدار ۲.۰۳۶ تن ،تولید کننده شرکت آلومینیوم المهدی،عرضه کننده بانک اقتصاد نوین پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۹ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها