• ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
  • کد خبر: 40247
وال استریت

پس از دو ریزش متوالی، شاخص های بورس وال استریت صعودی شدند.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، تلاش‌ها برای یافتن واکسن کرونا بیش از پیش شدت گرفته است.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از در اختیار داشتن شواهدی مبنی بر مسئول بودن چین در شیوع کرونا در جهان خبر داد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه گفته است که ویروس کرونا احتمالا از یک آزمایشگاه در شهر ووهان چین درز پیدا کرده است. ترامپ که اکنون به دلیل عملکرد دولتش در مقابله با ویروس کرونا زیر فشار سنگین افکار عمومی قرار دارد، چین را تهدید به اعمال موج تازه ای از تعرفه ها در صورت اثبات عمدی بودن نقش چین در انتشار ویروس کرونا کرده است.

از سوی دیگر رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که دولت فکر نمی کرده بحران کرونا تا این حد جدی شود. این اظهارات باعث افزایش انتقادات از دولت ترامپ به ویژه در اردوگاه دموکرات ها شده است.

اکنون دو عامل کلیدی در تعیین مسیر آینده شاخص ها نقش اساسی دارند: نخست اینکه آمریکا و چین به توافق تجاری پایبند خواهند ماند یا شاهد دور دیگری از جنگ تعرفه ها خواهیم بود و دوم اینکه بازگشایی تدریجی اقتصاد در کشورهای مختلف تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود و کشورها خواهند توانست شیب نزولی سرعت شیوع کرونا را ادامه دهند یا شاهد آغاز موج دوم همه گیری در جهان خواهیم بود. هم چنین بازارها به شدت مشتاق شنیدن اخبار مثبت تری از پیشرفت های دارویی در زمینه مقابله با کرونا هستند.  

میشل هیوسون، کارشناس ارشد بازار در موسسه "سی ام سی کپیتال مارکتس" گفت: به نسبت هفته های قبل فضای روانی معاملات خیلی بهتر شده است و شاهدیم که روند صعودی شیوع بیماری در آسیا، اروپا و آمریکا کند و حتی در برخی از مناطق متوقف شده است. اکنون می توان امیدوار بود که با حمایت های بیشتر بانک های مرکزی، شاخص ها کم کم شروع به ایستادن کنند.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۴۹.۵۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۳ درصد افزایش تا سطح ۲۸۴۲.۷۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۱.۲۳ درصدی در سطح ۸۷۱۰.۷۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۷۵۳.۷۸ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با عقب گرد ۳.۶۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۴۶۶.۸۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۴.۲۴ درصدی در سطح ۴۳۷۸.۲۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۶ درصد پایین رفت و به ۶۶۷۳.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۸۴ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۶۱۹.۳۵  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۴۲.۱۳ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۱۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۱۲.۵۸  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۳۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۳۹۸.۷۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها