آقامحمدی

علی آقا محمدی با اشاره به میزان بازدهی مناسب بورس به خصوص در سال‌های اخیر تصریح کرد: در اداره سهام عدالت چه به طور فردی و مستقیم و چه به شکل جمعی (سبد) مهم این است که مردم بورسی باشند و در این بازار باقی بمانند تا بتوانند در توسعه کشور نقش داشته و از سود آن بهره‌مند شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بیانیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: با فرمایشات مقام معظم رهبری، بازار سرمایه ایران نخستین بازاری خواهد شد که با جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در حدود ۶۰ میلیون سهامدار دارد و به این ترتیب تبدیل به یک بازار مردم پایه شد.

وی در این خصوص ادامه داد: این یک تحول بنیادین برای بازار سرمایه است و بازار سهام کشور حمایت های مقام معظم رهبری را در پیش دارد. با توجه به شرایط بورس و بهترین بازدهی آن در بین بازارهای موازی، سازمان بورس و نهادهای مالی و دیگر فعالان این بازار باید به طور جدی افراد و سهامداران جدید را راهنمایی کنند تا این سهامداران جدید بتوانند از بازار سرمایه کسب منفعت کنند.

 آقامحمدی در ادامه توضیح داد: با ادامه رونق و بازدهی مناسب بورس، سهامداران سهام عدالت که به تازگی وارد بازار سرمایه خواهند شد، به استمرار رونق این بازار کمک خواهند کرد.

نقدینگی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی وارد بورس می‌شود

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به تحول عظیم اقتصادی در کشور با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص آزادسازی سهام عدالت بیان داشت: با بیانیه شب گذشته مقام معظم رهبری، در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد و چنین نقدینگی عظیمی تمام فرضیات برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد. ورود سیل جدید سهامداران به بازار موجب پایداری و استحکام بورس شده و همین امر مقدمه ای است برای حضور مابقی شرکت های تجاری به بازار سرمایه تا از این بازار بازدهی مناسبی کسب کنند.

 وی در این خصوص عنوان داشت: به این ترتیب امیدواریم نخستین کشوری باشیم که بتوانیم با سرعتی باورنکردنی عدم تعادل میان بازار پول و بازار سرمایه را جبران کرده و بازار سرمایه را به عنوان یک بازار مقتدر در بحث تامین مالی و توسعه کشور معرفی کنیم.

۵۰ میلیون نفر سهام عدالت دارند

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ساز و کار سهام عدالت خاطرنشان ساخت: تمامی ۵۰ میلیون نفری که دارای سهام عدالت بوده و عضو شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند، نیاز نیست تا اقدام خاصی انجام دهند به این دلیل که وارد کردن شرکت های سهامی استانی به بازار سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده و آنها خود به خود سهامدار این شرکت های سرمایه گذاری استانی خواهند شد و می توانند سهم خود را خرید و فروش کنند.

آقا محمدی گفت: اما عده ای که نمی‌خواهند سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند طبق فرمان رهبر معظم انقلاب به آنها اجازه داده شده که سهام شرکت های سرمایه‌پذیر را داشته باشند. پس اگر این عده از سهامداران جدید می خواهند سهام شرکت های بزرگ بازار سرمایه را داشته باشند، طبیعی است که به ۵۰ میلیون فرد به طور مساوی از سهام این شرکت ها تعلق میگیرد و سبدی از سهام به طور مساوی به هر فرد اختصاص می یابد و به این ترتیب هر فرد مدیریت سهام و خرید و فروش آن را بر عهده میگیرد. سهامداران شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز ویژگی های خاصی دارند. به این ترتیب که سبد تشکیل شده برای آنها نیز در نظر گرفته می شود و علاوه بر آن امکان فروش سهام مدیریتی و سیت مدیریتی نیز وجود دارد.

اعطا اختیارات به بورس توسط رهبری انجام شد

وی بیان کرد: بنابراین کسانی که می خواهند سهام خود را به نام کنند و شخصا در مورد آن تصمیم بگیرند باید به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کرده و پس از آن به سازمان بورس مراجعه کنند. رهبری در این خصوص اختیارات را به سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار کرده و افراد می توانند با مراجعه به این سازمان و اعلام تقاضا، کد بورسی خود را فعال کرده و سهام خود را به نام کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: به نظر من جزییات بیشتر آزادسازی مانند زمان فروش و زمان به نام کردن سهام عدالت باید هرچه زودتر به تصویب رسیده و رسما اعلام شود تا افراد با جزییات بیشتر این اقدام آگاهی پیدا کنند.

وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید که مردم به طور طبیعی عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند، بنابراین اگر بخواهند از آن خارج شوند حتما باید طی مدت اعلام شده توسط بورس این کار را انجام داده و در بورس ثبت نام کنند.

به افرادی که در سبد سهامی استان باقی می‌مانند، مزایا تعلق می‌گیرد

علی آقا محمدی توضیح داد: با آزادسازی سهام عدالت افراد می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود را بفروشند و یا با سهام دیگری جا به جا کنند. به این معنی که افراد می‌توانند اختیار خرید و یا فروش را در این خصوص به دست بیاورند. در مدل غیر مستقیم، افراد می توانند توسط شرکت‌های «سرمایه‌گذاری سهامی عام استان» که نگهدارنده سهام عدالت هستند و مردم در هیات مدیره، انتخابات، گرفتن سود و خرید و فروش آن مشارکت دارند، باقی بمانند. در این حالت، افراد عضوی از سبد سهامی مشترک استانی خود خواهند بود، در حالیکه در شرایط مستقیم هر فرد به طور مستقل و شخصی می تواند از سهام خود بهره برداری کند و یا آن را انتقال دهد. بنابراین، ثبت نام فقط برای افرادی لازم است که می‌خواهند به طور فردی و مستقیم کار را در اختیار خودشان قرار دهند.

وی تصریح کرد: بنابر گفته مقام معظم رهبری قرار بر این است که برای افرادی که در شرکت های سرمایه گذاری استانی باقی می‌مانند، مزایایی در نظر گرفته شود. براین اساس، ممکن است در آینده مصوب شود تا برخی پروژه های سودده از طریق این شرکت ها انجام شود و سود آن نصیب افراد باقی مانده در سبد سهامی استانی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها