وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: وقتی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از برنامه عرضه سهام در بازار سرمایه حمایت می‌کند، به معنای این است که این فرایند دچار شکست نخواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ فرهاد دژپسند در نشست با فعالان بازار سرمایه گفت: در یازده ماهه اول سال گذشته شاهد رشد تولید در شرکت‌های بورسی بودیم و باید با هم اندیشی و همفکری از این فرصت طلایی استفاده و به این قابلیت افتخار کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان این که بازار سرمایه از آثار مخرب سایر بازارها مبراست گفت: این بازار نقش ویژه‌ای در اقتصاد دارد و یکی از حلقه‌های مفقوده تامین مالی را به سرعت می‌تواند پر کند.

دژپسند با بیان این که هدایت سرمایه‌های خرد برای مردم هم اکنون به نقطه اطمینان رسیده است گفت: باید از بعد تامین مالی بنگاه‌ها از ناحیه بازار سرمایه نیز به نقطه اعتماد برسیم، اما در این بین نگرانی عمده مطرح شده این است که آیا ما آمادگی پذیرایی از اعتماد مردم را داریم که آن‌ها سپرده‌ها را به بازار سرمایه بیاورند؟ که باید بگویم ما از هشت ماه قبل سعی کردیم این مطلب را جا بیاندازیم که تنها راه بازار ایران، شکل دادن به بازار سرمایه است و بازار سرمایه می‌تواند راه نجات اقتصاد ما باشد.

وی ادامه داد: ما باید به انتخاب مردم پاسخی دهیم که پایدار باشد یعنی امکان استفاده از این بازار را با افزایش عرضه اولیه، ابزارها و تنوع بخشی به انواع بورس‌ها ایجاد کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: به برخی وزراء که در مجموعه وزارت خانه خود شرکت و بنگاه زیادی دارند گفتم که بیایید اوراق قابل تبدیل به سهام عرضه کنید و از فرصت بازار سرمایه بهره ببرید.

دژپسند با بیان این که بازار انرژی و کالا را به بورس آوردیم گفت: باید بازارهای دیگر مانند مسکن را نیز در بورس راه بیاندازیم و تنوع را در بورس ایجاد کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: ​باید از شبکه بزرگ اطلاع رسانی رسانه ملی و فضای مجازی برای آگاهی بخشی به کسانی که می‌خواهند سپرده را به بازار سرمایه بیاورند و آگاهی بخشی به بنگاه‌های متقاضی تسهیلات از بازار سرمایه استفاده کنیم ضمن این که باید اطلاعات را با آگاهی کامل عرضه کنیم تا مردم و بنگاه‌ها فرصت‌ها و چالش‌های آن را بدانند.

دژپسند افزود: به کسانی که به بازار سرمایه می‌آیند باید آگاهی دهیم که برای ورود به این بازار حتما به مشاوره نیاز دارند، زیرا آگاهی از بحث مالی بنگاه‌ها به مشاوره نیازمند است.

وزیر اقتصاد با طرح این پرسش که آیا زیرساخت‌های بورس اجازه ورود این حجم از سرمایه را می‌دهد گفت: به نظرم باید برخی از محدودیت‌ها را برداریم ضمن این که قرار است تا پایان سال بورس هوشمند را راه اندازی کنیم.

دژپسند همچنین گفت: دلیلی ندارد که برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بنگاه‌های بزرگ مقیاس از منابع بانکی استفاده کنیم، زیرا ظرفیت تامین این منابع در بازار سرمایه وجود دارد.

وی با بیان این که از تشکیل کمیته مشورتی در بورس برای هدایت سپرده‌های مردم به بازار سرمایه استقبال می‌کنم افزود​: علاوه بر این آمادگی داریم هسته اندیشه ورزی بازار سرمایه را در وزارت اقتصاد تشکیل دهیم.

وزیر اقتصاد گفت:​ وقتی ارزش معاملات بازاری یک روز می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد باید به این بازار با چشم دیگری نگاه کرد، زیرا از کوچ نقدینگی به بازارهای دیگر جلوگیری می‌کند.

دژپسند گفت: به عنوان وزیر اقتصاد، دلسوز مردم و خادم کشور می‌گویم باید چاره اندیشی کنیم تا به سرمایه گذاری در بازار سرمایه قابلیت دهیم، زیرا این بازار نشان داد قابلیت بالایی دارد بنابراین باید برای استفاده از این قابلیت‌ها از برنامه ریزی‌ها و ابزارهای جدید استفاده کنیم که در صورت این اقدام، نقدینگی ارزش و اثر مفید در بازار می‌گذارد.

وی ادامه داد: روند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه دارد و در همین راستا به‌زودی اولین صندوق قابل معامله بورسی ETF متشکل از ۳ بانک و دو شرکت بیمه به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از این عرضه، سهام دو صندوق ETF دیگر را عرضه می‌کنیم، افزود: ما برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه‌ها در کل سال انجام می‌شود و در کنار ما نهادهای عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. یک نمونه آن عرضه سهام شستا بود و سایر نهادها هم برای عرضه سهام اعلام آمادگی کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: وقتی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از برنامه عرضه سهام در بازار سرمایه حمایت می‌کند، به معنای این است که این فرایند دچار شکست نخواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی ستاد تسهیل پذیرش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، گفت: به همین منظور جلساتی برگزار شد و همه متولیان امر به‌شدت اعلام آمادگی کردند و هم‌اکنون تعداد جلسات هیات عالی پذیرش  افزایش یافته و تقریبا هیچ بنگاهی از ناحیه ما در صف پذیرش قرار ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها