• ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
  • کد خبر: 39289
نفت

جلسه اضطراری «اوپک پلاس» بامداد جمعه با مخالفت مکزیک با توافق سایر اعضا برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام پایان یافت اما با این وجود کارشناسان بر این باور بودند که درنهایت این توافق صورت خواهد گرفت و بازار نفت به نقطه مطلوب خواهد رسید.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، کشورهای اوپک و غیراوپک معروف به "اوپک پلاس" عصر پنجشنبه گذشته جلسه خود را برای بهبود وضع بازار نفت و کمک به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند و تا صبح جمعه به مذاکرات خود ادامه دادند. این گروه روز جمعه در نشست وزیران گروه جی ۲۰ که هدف اولیه آن جلب مشارکت آمریکا، کانادا، برزیل و سایر تولیدکنندگان مهم خارج از گروه اوپک پلاس بود، تلاش خواهد کرد مکزیک را به همراهی با کاهش تولید مجاب کند.

تحت توافق پیشنهاد شده، ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش تولید در ماه‌های مه و ژوئن انجام می گیرد و کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۰ به هشت میلیون بشکه در روز می رسد و سپس در سال ۲۰۲۱ تا ۲۲ آوریل به شش میلیون بشکه در روز محدود میشود. هر کدام از اعضای این گروه تولیدش را ۲۳ درصد از سطح اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد داد بجز عربستان سعودی و روسیه که کاهش تولیدشان بر مبنای سطح تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود، یعنی هر کدام از این دو کشور تولیدش را در دو ماه نخست اجرای این توافق به ۸.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، اعلام کرده بود که تولیدش را در ماه جاری به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسانده است. روسیه هم طبق بررسی گلوبال پلاتس آنلاتیکس، در مارس ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. اما مکزیک حاضر نشد سهمیه جدید ۱.۳۵۳ میلیون بشکه در روز را بپذیرد زیرا این کشور قصد دارد بسته سرمایه گذاری انرژی به ارزش ۱۳.۵ میلیارد دلار را به منظور کمک به شرکت نفتی دولتی پمکس برای افزایش تولید به دو میلیون بشکه در روز تا پایان امسال رونمایی کند.

به گفته منابع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس، مکزیک در ابتدا با کاهش تولید موافقت کرده بود و این گروه در آستانه نهایی کردن توافق بود اما هیات مکزیکی برای مشاوره با اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک وقت خواستند. این مشاوره و چانه زنی درباره کاهش تولید چهار ساعت طول کشید اما مکزیک روی موضع خود ماند.

همزمان با ادامه این بن بست، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که عربستان سعودی و روسیه را برای خاتمه دادن به جنگ قیمت و بازگشت به پای میز مذاکره متقاعد کرده بود، یک تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه داشت و پس از این مکالمه ۹۰ دقیقه ای، به خبرنگاران گفت که معتقد است گروه اوپک پلاس به توافق نزدیک شده است اما هیچ جزییاتی را فاش نکرد.

تا اینکه تی، روسیو نهل، وزیر انرژی مکزیک اعلام کرد که کشورش در نهمین نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس پیشنهاد داد تولید نفت خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز، طی دو ماه آینده کاهش دهد.

بنا بر اعلام رویترز، نهل در توییتی نوشت: مکزیک تولید خود را از یک میلیون و ۷۸۱ هزار بشکه در روز گزارش شده در ماه مارس، به یک میلیون و ۶۸۱ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

همچنین رییس جمهور مکزیک در خصوص امتناع کشورش درباره کاهش قابل توجه تولید نفت گفته است: ترامپ به وی اطمینان داده است که مکزیک می تواند کاهش تولید کمتری انجام دهد.

لوپز گفت: آنها ابتدا از ما برای کاهش تولید ۴۵۰ هزار بشکه در روز سپس ۳۵۰ هزار بشکه درخواست کردند اما مکزیک تنها قادر است تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. ترامپ به مکزیک اعلام کرده است که آمریکا با برعهده گرفتن ۲۵۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش تولید به مکزیک کمک خواهد کرد و من از وی ممنون هستم.

اما محمد خطیبی کارشناس ارشد حوزه انرژی  درباره نشست اخیر اوپک گفت: این توافق هنوز کامل نشده و قرار است که پنج کشور آمریکا، برزیل، آرژانتین، نروژ و کانادا اعلام کاهش تولید کنند و این کاهش به میزان کاهش اوپک پلاس اضافه شود که احتمالا اگر پنج میلیون کاهش را بپذیرند، مجموعا کاهش ۱۵ میلیونی را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیم روی قیمتها تاثیر خواهد داشت، تصریح کرد: این موضوع موجب بهبود قیمتها و مانع نزول قیمتها می شود و به اعتقاد بنده این مساله قطعا برای بازار نفت مثبت خواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به مخالفت مکزیک برای کاهش تولید، گفت: مکزیک برای کاهش تولید مشکلاتی دارد که اکنون برای رفع آن مشکلات به این کشور فرصت داده شد. گمان من این است که اگر اوپک پلاس و این پنج کشور بر سر تعهد خود بمانند، شرایط جدیدی برای بازار نفت رقم می خورد.

به گفته خطیبی، در صورت تحقق این مساله مازاد عرضه ای که اکنون وجود دارد، از بازار حذف خواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید اما نکته ای که در این بین وجود دارد، این است که باید به این تعهدات عمل شود؛ اگر وعدهای داده و در راستای آن پیش نروند، اتفاق جدیدی رخ نمی دهد ولی اگر کشورها به تعهد خود پایبند باشند، بازار نفت تکان خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در ماه اول میزان تعهد کشورها مشخص  خواهد شد، گفت: در صورت تحقق وعده ها قیمت های نفت وضعیت بهبود پیدا خواهند کرد لذا باید منتظر عمل به تعهد کشورها ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها