بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" ترسیم نقش فراملی و حضور خارجی ها در بورس کالا "، " کمک به خودکفایی در بخش کشاورزی با رشد عرضه در بورس"، " حمایت از صنعت زعفران با راه اندازی صندوق زعفران" و " راه اندازی سررسید های جدید آتی زعفران و پسته" از مهم ترین آنها بود.

ترسیم نقش فراملی و حضور خارجی ها در بورس کالا 

به گزارش «کالاخبر»؛مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل معتقد است که با توجه به اقدامات بورس کالای ایران در حوزه بین المللی، امضای توافقنامه ها و تعریف پروژه های مشترک با بورس دیگر کشورها، حضور خریداران و فروشندگان خارجی در بورس کالا و توسعه نقش فراملی این بورس، دور نخواهد بود. 

بهادر بیژنی گفت: محصولات قابل توجهی در بورس کالا عرضه می شود که مصرف کنندگان خارجی به عنوان مشتریان اصلی این کالا در حال استفاده از آنها هستند و در برخی از مواقع این خریداران خارجی از طریق طرف های ایرانی اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود از بورس کالا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که زمینه تعامل و همکاری معاملاتی بورس کالای ایران با بورس دیگر کشورها فراهم شود، می توان چندین محصول ایرانی را به طور مستقیم و با شفافیت قیمتی به کشورهای خارجی عرضه کرد تا نقش بورس کالا به یک نقش فراملی و بین المللی تبدیل شود.

کمک به خودکفایی در بخش کشاورزی با رشد عرضه در بورس

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران یکی از راهکارهای خودکفایی در صنعت را بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا اعلام کرد و گفت: حذف دلال‌ها و واسطه‌ها و رقابتی‌ترشدن بازار با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند بسیار راهگشا باشد و اگر بتوانیم عرضه این محصولات در بورس را گسترش دهیم می‌توانیم قدم موثری در حذف واسطه‌ها و دلال ها، رشد تولید و خودکفایی در بخش کشاورزی برداریم.

مهدی کریمی تفرشی گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودکفایی در صنعتی است که کلید رسیدن به رشد و خودکفایی اقتصادی است.

حمایت از صنعت زعفران با راه اندازی صندوق زعفران در بورس کالا

نماینده منتخب تربت حیدریه در مجلس یازدهم از امکان راه اندازی صندوق سبدگردان در حوزه زعفران در بورس کالا خبر داد و گفت: با آغاز به کار این صندوق ها شاهد واقعی شدن قیمت زعفران و حمایت از زعفران کاران خواهیم بود.

زنگنه با تاکید بر اهمیت صندوق ها در صیانت از سرمایه و قیمت زعفران اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار این صندوق ها شاهد واقعی شدن قیمت زعفران خواهیم بود.

وی گفت: پیشنهاد شده است که یکی از این دو صندوق به تولیدکنندگان زعفران اختصاص داده شود بدین ترتیب تولیدکنندگان علاوه بر سود تولید زعفران از منافع این صندوق نیز بهره مند خواهند شد.

نقدشوندگی دارایی‌ راکد تولیدکنندگان به کمک اوراق خرید دین

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با بیان اینکه سال گذشته شاهد معرفی ابزار های مختلف مالی در بورس‌ها بودیم، گفت: اوراق «خرید دین کالایی»، ابزار مالی جدید در بورس کالا است که به مدد مهندسی مالی اجرایی شده و شرایط را برای تأمین مالی شرکت ها فراهم آورده تا از این طریق شاهد افزایش نقدشوندگی دارایی‌های مالی راکد تولیدکنندگان باشیم؛ در این روش عملا تولیدکنندگان می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کرده و آن را بفروشند.

امیرتقی خان تجریشی گفت: همچنین ابزارهای اختیار معاملات و آتی سبد سهام ازجمله ابزارهایی بودند که از دو سال پیش به بازارسرمایه وارد شدند، اما شاید مهمترین ابزار معرفی شده در ماه پایانی سال گذشته «فروش تعهدی» یا به اصطلاح معاملات دوطرفه بود که برروی برخی نمادها اجرایی شد و زمینه را برای جذاب‌تر کردن بازار و پوشش ریسک فراهم کرد.

راه اندازی سررسید جدید آتی زعفران و پسته

در هفته گذشته سررسید جدید قرارداد آتی پسته تحویل مرداد ۹۹ از تاریخ ۱۹ فروردین ماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی شد.بر این اساس قرارداد آتی پسته تحویل مرداد ۹۹  از روز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  ۲۶ مرداد ماه قابل معامله خواهد بود.

همچنین براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قرارداد آتی زعفران نگین تحویل شهریور ۹۹ از روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  ۲۳ شهریور ماه قابل معامله خواهد بود.

سررسید جدید قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل شهریور ۹۹  نیزاز روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه راه اندازی شده  و تا تاریخ  ۲۵ شهریور ماه قابل معامله خواهد بود.

آغاز فعالیت خزانه پردیس بانک رفاه جهت تحویل گرفتن سکه طلا در سال ۹۹

همچنین در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه ای از آغاز فعالیت خزانه پردیس بانک رفاه کارگران جهت تحویل گرفتن سکه تمام بهار آزادی در سال جدید خبر داد.

بنابراین با توجه به آغاز سال جدید، خزانه پردیس بانک رفاه کارگران فعالیت خود را از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه سال جاری آغاز کرده و آماده دریافت سکه از مراجعین خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها