• ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
  • کد خبر: 39139
نفت

عربستان سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان در شتاب برای توافق در زمینه پیمان کاهش تولید به منظور توقف فوری ریزش قیمتهای نفت هستند.

به گزارش «کالاخبر»، عربستان سعودی در پی فشار فزاینده دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای اعلام آتش بس در جنگ قیمت که باعث ریزش بی سابقه قیمتهای نفت شده و هزینه تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را بالاتر برده است، پنج شنبه گذشته خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک و متحدانش شد.

قرار بود نشست فوق العاده اوپک پلاس روز دوشنبه برگزار شود اما در پی جدال لفظی میان عربستان سعودی و روسیه بر سر این که کدام یک مقصر تشدید ریزش قیمتهای نفت هستند، اوپک و روسیه نشست اضطراری را تا روز پنج شنبه به تعویق انداختند تا فرصت کافی برای مذاکره داشته باشند.همچنین اوپک پلاس امیدوار است زمان کافی برای ترغیب سایر تولیدکنندگان بزرگ شامل آمریکا، نروژ و کانادا به مشارکت در محدودیت عرضه فراهم کند.

روسیه خواستار مذاکرات سازنده در زمینه نفت است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یکشنبه اظهار کرد که روسیه خواستار مذاکرات سازنده در خصوص وضعیت بازار نفت است و هیچ گزینه دیگری برای مذاکره نمی بیند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از پسکوف نوشت: روسیه خواهان پایان توافق اوپک پلاس نبود. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و روسیه از فرآیند مذاکرات سازنده که بجز آن گزینه دیگری برای تثبیت بازار انرژی بین المللی وجود ندارد، استقبال می کنند.

حمایت امارات از درخواست عربستان برای مذاکرات نفتی

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی حمایت کشورش از پیشنهاد عربستان سعودی برای دیدار فوق العاده تولیدکنندگان اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان را اعلام کرد.

وی در بیانیه ای گفت: اقدام مشترک همه کشورهای تولیدکننده نفت و نه تنها کشورهای اوپک پلاس الزامی است. امارات متحده عربی مطمئن است اگر توافقی حاصل شود، همه کشورها به سرعت تلاش خواهند کرد به مسئله افت تقاضا در بازار جهانی نفت پرداخته و به توازن مجدد بازار و حفظ ذخایر جهانی نفت در سطح معقول کمک کنند.

تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک پلاس باید از توافق نفتی حمایت کنند

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق اظهار کرد: هر گونه توافق جدید باید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک پلاس مانند آمریکا، کانادا و نروژ حمایت شود. وی اظهار کرد که پس از تماس تلفنی با برخی از همتایانش در اوپک پلاس، نسبت به دستیابی به توافق جدید میان تولیدکنندگان خوشبین است.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، پس از انقضای توافق قبلی در پایان مارس که قیمتها را به پایین ۳۰ دلار رساند و درآمد نفتی این کشور را تضعیف کرد، بارها خواستار توافق جدید اوپک پلاس شده بود.

حمایت کویت از درخواست عربستان برای کاهش تولید نفت

وزیر نفت کویت اعلام کرد کشورش از درخواست عربستان سعودی برای مذاکرات مجدد در خصوص کاهش عرضه نفت در اواخر هفته جاری حمایت کرده و امیدوار است این مذاکرات نتیجه مثبتی برای تثبیت بازار نفت داشته باشد.

خالد الفاضل، وزیر نفت کویت در مصاحبه تلفنی با رویترز اظهار کرد که ما کاملا از عربستان سعودی و تلاشهای این کشور برای آوردن تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به پای میز مذاکره حمایت می کنیم. ما همواره از تلاشها برای تثبیت بازار که به نفع هر دوی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، حمایت کرده ایم. کویت در این خصوص فعال بوده و بسیاری از کشورها برای مذاکرات موفقیت آمیز به سختی تلاش می کنند.

کویت پایبندی کاملی به پیمان محدودیت عرضه اوپک داشت اما از آخر مارس پس از فروپاشی مذاکرات اوپک پلاس، تولیدش را به ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش داد و با ازسرگیری فعالیت میادین نفتی مشترک با عربستان سعودی در منطقه حائل، قصد دارد در آوریل ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.

کویت هم مانند آرامکوی سعودی برای اعلام قیمت فروش رسمی نفت خود برای ماه مه تا دهه آوریل و روشن شدن نتیجه دیدار اوپک پلاس دست نگه داشته است.

وزیر نفت کویت اظهار کرد که این کشور از نتیجه نشست اوپک پلاس حمایت کرده و برنامه های تولید و صادراتش را مطابق با آن تنظیم می کند.

الجزایر خواستار کاهش فوری تولید نفت شد

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر خواستار حس مسئولیت پذیری تولیدکنندگان نفت جهان برای انعقاد توافقی در زمینه محدودیت عرضه به منظور تثبیت بازار شد که از شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه متلاطم شده است.

ارکاب که امسال ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، در بیانیه ای ابراز امیدواری کرد که اقدامات گذشته به نقطه نظرات مشترک و تفاهم جمعی و مشارکت تولیدکنندگان در تثبیت بازار جهانی نفت کمک کند.

وزیر انرژی الجزایر که هفته هاست خواستار برگزاری نشست اضطراری اوپک است، اظهار کرد که هرگونه محدودیت عرضه باید جهانی، گسترده و فوری باشد. وی گفت: شوک دوگانه تاثیر ویروس کرونا روی تقاضا برای نفت و جنگ قیمت باعث افت چشمگیر قیمتهای نفت شده و این کاهش قیمت در مدت چند هفته دیگر که ظرفیت مخازن نفت در خشکی و دریا تکمیل می شود، شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

خط و نشان دوباره ترامپ برای عربستان سعودی و روسیه

جیسون کنی، نخست وزیر آلبرتای کانادا که بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت این کشور است، روز پنج شنبه اعلام کرد که آلبرتا آماده پیوستن به توافق کاهش تولید است.

تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ هم در ایمیلی به رویترز اعلام کرد اگر گروه بزرگ تولیدکنندگان نفت با کاهش تولید به میزان قابل توجه موافقت کنند و این اقدام از مدیریت منابع و اقتصاد ما حمایت کند، نروژ هم کاهش یکجانبه تولید خود را مورد بررسی قرار می دهد. وی بدون اشاره به میزان احتمالی کاهش تولید نفت گفت: نروژ سرگرم مذاکره با سایر کشورهای تولیدکننده نفت است.

اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که خواستار حل و فصل اختلافات عربستان سعودی و روسیه شده بود، هشدار داد اگر کارگران و شرکتهای نفتی آمریکایی از سقوط قیمتهای نفت آسیب ببیند، روی واردات نفت تعرفه وضع خواهد کرد. وی گفت: مقامات سعودی به وی گفته اند که توافقی برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز در دست بررسی است اما اختلاف میان ریاض و مسکو ممکن است هر دو کشور را نابود کند.

رییس جمهور آمریکا روز شنبه گفت: من همواره علیه اوپک بوده ام. تصور می کنم که عربستان سعودی و روسیه باید اختلافشان را حل کنند زیرا اگر چنین کاری نکنند، از بین خواهند رفت. اگر مجبور شدم روی واردات نفت تعرفه وضع کنم، چنین کاری را انجام خواهم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها