اوپک

درپی شدت گرفتن بحث میان عربستان سعودی و روسیه بر سر این که کدامیک مقصر تشدید ریزش قیمتهای نفت هستند، اوپک و روسیه نشست اضطراری روز دوشنبه برای بحث درباره کاهش تولید را تا نهم آوریل به تعویق انداختند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، نشست اوپک پلاس در حالی به تاخیر انداخته شد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اوپک و متحدانش را تحت فشار قرار داده تا در برابر ریزش قیمتهای نفت کاری کنند و بازارهای جهانی را تثبیت کنند.

قیمتهای نفت هفته گذشته تحت تاثیر افت شدید تقاضا که در پی قرنطینه در نقاط مختلف جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا روی داده است و شکست اوپک و متحدانش برای انعقاد پیمان نفتی جدید و محدودیت عرضه، به پایین‌ترین حد در ۱۸ سال اخیر سقوط کرد.

اوپک پلاس سرگرم مذاکره روی کاهش تولید نفت معادل ۱۰ درصد از تقاضای جهانی یا ۱۰ میلیون بشکه در روز است و تولیدکنندگان عضو این گروه با توجه به بی سابقه بودن این اقدام، انتظار دارند تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس نظیر آمریکا هم مشارکت کنند.

اما واشنگتن هنوز وعده ای برای پیوستن به این تلاشها نداده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز جمعه عربستان سعودی را عامل ریزش قیمتهای نفت معرفی کرد و باعث واکنش فوری ریاض در روز شنبه شد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به اظهارات روز جمعه همتای روسی خود واکنش نشان داد و در بیانیه ای که از سوی خبرگزاری SPA منتشر شد، اعلام کرد که وزیر انرژی روسیه نخستین کسی بود که به رسانه ها اعلام کرد تمامی کشورهای مشارکت کننده در پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس از اول آوریل از تمامی تعهداتشان آزاد خواهند شد و باعث شد کشورها برای جبران کاهش قیمتها و سودشان، به افزایش تولید اقدام کنند.

پوتین روز جمعه در کنفرانس ویدیویی با مقامات دولت و مدیران تولیدکنندگان بزرگ نفت روسی اظهار کرده بود نخستین عامل ریزش قیمتهای نفت، تاثیر شیوع ویروس کرونا روی تقاضا و دلیل دوم، خروج عربستان سعودی از توافق کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تولید آنها و اعلام تخفیفهای گسترده برای فروش نفت بود.

شاهزاده فصیل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه به اظهارات پوتین مبنی بر این که خروج عربستان سعودی از توافق اوپک پلاس اقدام درستی نبود واکنش نشان داد و گفت این روسیه بوده که از این پیمان خارج شده است و اظهارات مطرح شده درباره خروج عربستان از پیمان اوپک پلاس عاری از حقیقت است.

منابع آگاه در اوپک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: کنفرانس مجازی اضطراری اوپک پلاس که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود، اکنون تا نهم آوریل به تاخیر خواهد افتاد تا زمان بیشتری برای مذاکرات فراهم شود.

منابع آگاه اوپک اندکی بعد اختلاف میان عربستان سعودی و روسیه را کم اهمیت شمرده و اظهار کردند که فضا همچنان مثبت است اما هنوز توافق طراحی نشده و توافقی روی جزییات مانند سطح تولید مبنای محدودیت عرضه وجود ندارد.

یکی از منابع آگاه اوپک گفت: مشکل این است که ما باید از سطح فعلی تولید، عرضه را محدود کنیم و دیگر سطح تولید پیش از بحران کرونا مورد استناد نیست. همچنین مسئله دوم آمریکاییها هستند که باید در این توافق مشارکت کنند.

بر اساس گزارش رویترز، بهای نفت تحت تاثیر چشم انداز توافق کاهش تولید اوپک پلاس از رکورد ۲۰ دلار در اوایل هفته گذشته بهبود یافت و نفت برنت روز جمعه در ۳۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد اما با قیمت ۶۶ دلار در پایان سال ۲۰۱۹ فاصله زیادی دارد. اظهارات ترامپ درباره توافق نفتی در آینده نزدیک و چشم انداز توافق تحت حمایت آمریکا برای محدودیت عرضه جهانی نفت، باعث شد نفت روز پنج شنبه بزرگترین افزایش روزانه تاکنون را رقم بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها