صادرات واردات

رئیس‌کل گمرک گفت: پارسال ۱۳۳میلیون و ۹۰۰هزار تن کالاهای غیرنفتی به‌ارزش ۴۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار صادر شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهدی میراشرفی گفت: به‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، پارسال ۱۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالاهای غیرنفتی به‌ارزش ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۷، از نظر وزنی ۱۳ درصد رشد داشته است. ارزش این کالاها در مقایسه با صادرات سال قبل آن ۷ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با احتساب صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی، تراز تجاری و بازرگانی ایران در سال گذشته مثبت بوده است.

به‌گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با توجه به سیاست خارجی نگاه به شرق و همسایگان، کشورهای آسیایی و همسایگان مهمترین شرکای تجارت خارجی ایران محسوب می‌شوند به‌طوری که پارسال، کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، عراق با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات عربی متحده با ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سایر کشورها با ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات، بزرگترین کشورهای واردکننده کالاهای غیرنفتی از ایران بودند.

وی افزود: همچنین چین با صادرات ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، امارات عربی متحده با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، هند با ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بیشترین کالاها را پارسال به کشور ما صادر کرده‌اند.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال گذشته هر تُن کالای وارداتی هزار و ۲۲۰ دلار ارزش داشت، درحالی که ارزش هر تن کالای صادراتی ایران فقط ۳۰۹ دلار بود؛ افزود: این امر نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های دستگاه‌های مختلف، همچنان بحث خام‌فروشی در کشور و صادرات مواد خام وجود دارد درحالی که در صورت ایجاد ارزش افزوده، صادرات این کالاها ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بررسی کالاهای وارداتی نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد واردات کشور در پارسال، مواد اولیه یا واسط مورد نیاز کارخانجات و بخش تولید و یا ماشین‌آلات تولیدی را تشکیل می‌دهد و در همین مدت، علاوه بر ذخایر راهبردی، ۲۵ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های تولید و نهاده‌های دامی وارد کشور شده است که این امر، نقش مهمی در تعادل‌بخشی به بازار و جلوگیری از تکانه‌های شدید اقتصادی در سال گذشته داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها