5292.jpg

دبیرانجمن کارخانه های قند و شکر پیش بینی می کند که قیمت شکر تا پایان ماه مبارک رمضان با افزایشی رو به رو نشود به طوریکه هم اکنون این محصول با قیمت متعادل ۲۳۰۰ تومان در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مشروح گفت و گو با بهمن دانایی، دبیرانجمن کارخانه های قند و شکر را در ادامه می خوانید.

 

* آیا در سال ۹۵ قیمت شکر تغییری پیدا می کند؟ با توجه به اینکه تنظیم بازار به عهده شما است، نتایج این طرح به چه شکل بوده است؟

نتایج تا اینجای کار خوب بوده و راضی کننده است؛ با توجه به آمارهایی که ما تهیه کرده بودیم، تا پایان و اواسط تیر ماه، ما شکر موجود داشتیم و با توجه به اینکه شکر وارد نمی‌شد، در حال حاضر هم ۴۸۰ هزار تن مجوز صادر کرده ایم و و نزدیک به چهار کشتی در راه است که تا اواخر دهه اول تیر ماه نیز آنها به مقصد می‌رسند. نرخ هم ۲۳۰۰ تومان مصوب بوده است و در حال حاضر اگر بورس کالا را ملاحظه کنید، در حدود قیمتی ۲۳۰۰ تومان معامله می شود.

 

* قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؟

در حال حاضر که افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود؛ معمولا در صنعت قند، سالی یکبار افزایش قیمت می‌دهند و این زمانی است که بهره‌برداری کارخانه‌ها بخواهد آغاز شود که در فصل پاییز است. چون تولید ما تا پایان هر سال تمام می شود، شکری که باقی می‌ماند تا شروع بهره برداری دوره بعد همان قیمت مصوبی است که قبلا اعلام شد. در اواخر شهریور یا در مهرماه با توجه به قیمت تضمینی چغندر که دولت اعلام می کند، نرخ جدید را به ما می‌دهند. در حال حاضر این رقم ۲۳۰۰ تومان است و در بورس نیز با همین قیمت عرضه می‌شود و تا اینجای کار مشکل و تنشی نداریم، البته خیلی‌ها سعی می‌کنند بازار ما را با تنش روبرو کنند، خصوصا افرادی که دستشان در واردات کوتاه شده است.

 

به هر حال وزیر جهاد کشاورزی رشادت به خرج داد و واردات را محدود کرد. چون تولید داخل در یک زمانی به کل داشت از بین می‌رفت؛ از سال ۹۲ که مهندس حجتی آمدند و واردات را محدود کردند، کمی شرایط بهتر شد. واردات به حدی زیاد شده بود که تولید داخل متوقف شده بود و فروش چغندرها انجام نمی شد و به دنبال آن، سال به سال چغندر کاهش پیدا کرده و در نتیجه شکر کاهش پیدا می کرد.

اما با محدودیتی که ایجاد کردند با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سال ۹۲، در سال ۹۴ ۱٫۵ میلیون تن تولید داشته‌ایم و این یعنی ۷۵ درصد نیاز داخل را ما تولید کردیم و امسال هم پیش بینی ما این است که عدد ما رشد پیدا کند.

 

* ماه رمضان هم تاثیری در قیمت ها و فروش نخواهد داشت؟

خیر تاثیری ندارد و ما نگذاشته ایم این اتفاق بیفتد. معمولا شور ماه رمضان در شروع ماه رمضان است، بعد از شروع شدن ماه رمضان چون مردم مواد غذایی را در قبل از ماه خریداری می‌کنند، در ماه رمضان التهابی در بازار به وجود نمی‌آید.

 

* سال ۹۴ میزان واردات به چه میزان بوده است ؟

دقیقا ۵۲۱ هزار تن واردات داشتیم.

 

* در سال ۹۵ پیش بینی شما به چه میزان است؟

در سال ۹۵ تقریبا همین ۵۰۰ هزار تن واردات را خواهیم داشت.

 

* یعنی یک روند اندک کاهشی خواهیم داشت؟

همان طور که تولید را رشد می دهیم به همان میزان سعی می کنیم واردات را کاهش دهیم. نیاز مصرفی کشور حدود دو میلیون تن در سال  است. با توجه به اینکه در بازار با کاهش روبرو نشویم، سعی می کنیم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن مازاد بر آن نیاز داشته باشیم تا مشکلی ایجاد نشود.

 

* چه طرح‌های توسعه‌ای در کارخانه‌ها وجود دارد تا افزایش میزان تولید را به همراه داشته باشد؟

ظرفیت نصب شده ما در کشور دو میلیون تن شکر از چغندر و نی شکر است. یعنی اگر مواد اولیه ما تامین شود، تا دو میلیون تن را به راحتی می توانیم تولید کنیم. فعلا تا به آن ظرفیت نرسیم نیازی به توسعه نداریم. هر موقع چغندر و نی شکر ما به این ظرفیت برسد، به توسعه این بخش اقدام خواهیم کرد.

البته یک طرح ملی در دست اجرا است که در راستای اقتصاد مقاومتی طراحی شده است؛ این طرح مربوط به راه اندازی کشت چغندر در منطقه خوزستان است که زمان کشت و برداشت آن با زمان کشت و برداشت کنونی متفاوت است. الان چغندر را در اول سال می کاریم و در مهر ماه برداشت می کنیم و تا دی و بهمن هم کار انجام می شود. در خوزستان قرار بر این است که پاییز کشت انجام شود و در فروردین سال بعد برداشت انجام شود. حسن این کار این است که پنج تا شش مرحله آبیاری کم می شود و از بارندگی ها استفاده می شود و صرفه جویی زیادی در مصرف آب کشور انجام می شود.

 

* وضعیت صورت‌های مالی  شرکت‌های قند وشکر در سال ۹۴ چگونه بوده است؟

اصلا وضعیت خوبی را ندارند؛ ما در سال ۹۳ و ۹۴ بهترین سال های تولید را در عمر ۱۲۰ ساله صنعت قند داشته ایم؛ در این مدت دو رکورد به جای گذاشته ایم که در سال ۹۳، یک میلیون سیصد و سی و پنج هزار تن تولید کردیم که در عمر ۱۲۰ ساله صنعت قند سابقه نداشت و در سال ۹۴ هم ۱٫۵ میلیون تن را پشت سر گذاشتیم، اما از نظر سوددهی و اقتصادی شاید بتوان گفت که بدترین سال‌ها را پشت سر گذاشتیم.

این موضوع به این دلیل بود که مقداری شکر از قبل باقی مانده بود و بازار ما را متلاطم کرد و ما نتوانستیم با نرخ مصوب به فروش برسانیم و ما مجبور بودیم ۲۰۰ تومان زیر نرخ مصوب بفروش برسانیم. از طرف دیگر قمیت را دولت دو قسمت کرد، یعنی برای مثال دولت گفت که در سال ۹۴ قیمت شکر ۲۵۱۵ تومان و کارخانه ها ۲۳۰۰ تومان بفروشند، ۲۱۵ تومان تفاوت قیمت را نیز خود دولت پرداخت می کند.

در سال ۹۳ هم گفتند ۲۳۰۰ تومان قیمت شکر باشد و کارخانه ۲۱۰۰ بفروشند، ۲۰۰ تومان تفاوت قیمت را نیز دولت پرداخت می کند. اما متاسفانه هنوز این پول ها به دست کارخانه ها نرسیده است. این موضوع را در سازمان مدیریت بسیار پیگیری کرده‌ایم و قرار بود که از محل تفاوتی که از برخی کالاهای وارداتی مانند برنج که دریافت می شود، پول کارخانه‌ها را پرداخت کنند که متاسفانه آن پول‌ها هم در جای دیگری خرج شده است .

 

* دولت برای پرداخت زمانی را مشخص نکرده است؟

امیدواریم امسال پرداخت شود. ما فقط با امید زندگی می کنیم.

 

* گزارش‌های مجامع را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ چند درصد کارخانه‌ها تعدیل منفی و چند درصد تعدیل مثبت می‌دهند؟

هر شرکت صورت مالی خاص خودش را دارد. مثلا در غرب کشور شاید تعدیل آنها کمتر باشد، چون فراوانی چغندر در غرب کشور است و یا در استان‌های مرکزی مقداری کمتر ولی در استان‌های شرقی این تعدیل شاید بیشتر باشد. باغ این وجود بعید می‌دانم تعدیل مثبتی را داشته باشیم. چون وضعیت مالی و اقتصادی خوبی نداریم.

 

* در چند روز اخیر شرکت‌های قند و شکر صف خرید دارند، دلیل این موضوع چیست؟

دلیل خاصی ندارد، البته نرخ‌های جهانی به شدت رشد کرده، به نحوی که از حدود ۲۸۰ دلار در فروردین ماه، درحال حاضر به ۴۵۰ دلار رسیده و جالب این است که این موضوع درست بر خلاف مسیر کل صنایع غذایی است. یعنی محصولات کشاورزی و غذایی در جهان، چند سالی است که یک روند کاهنده سنگینی را طی می کند، اما شکر در این شش ماهه گذشته رشد زیادی را تجربه کرده است.

 

شاید کسانی که به سهام شکر ورود کرده اند این فکر را می کنند که افزایش نرخ های جهانی، بر نرخ‌های داخلی تاثیر گذار باشد در صورتی که من می توانم قاطعانه بگویم که تاثیری نخواهد داشت، چرا که قیمت داخلی را بدون توجه به قیمت جهانی و بر اساس ضوابط داخلی خودمان تعیین می کنیم.

 

* افزایش قیمت‌ها در بورس کالا به چه علت بود؟

ما شکر را در بورس کالا عرضه می کردیم که تا کسی سواستفاده نکند، اما متاسفانه تعدادی از تجار، شکر خودشان را جمع کردند که در نتیجه این موضوع یک رقابتی ایجاد می کرد. ما از هفته گذشته محدودیتی در نظر گرفتیم و به بورس کالا اعلام کردیم که شکر را فقط کسانی می توانند خریداری کنند که مصرف کننده اصلی باشند. مانند کارخانه‌های شیرینی و شکلات و .. با توجه به این محدودیت خود به خود افرادی که می خواستند واسطه گری کنند، از گردونه حذف شدند و در این یک هفته قیمت معامله به ۲۳۰۰ تومان بازگشت.

 

* فکر کنم خبر خوبتان برای صنعت قند و شکر این باشد که زمانی مشخص شود در سال نود و پنج که طلب قند و شکری ها از دولت دریافت شود.

گفتن این موضوع سخت است. شب عید با پیگری‌های مداوم ما از طریق سازمان مدیریت، مقداری از این طلب را تخصیص دادند. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد این مبلغ را اعلام کردند که از طریق خزانه دریافت کنیم، اما متاسفانه خزانه خیلی وضعیت مناسبی نداشت ولی این تخصیص برای ما تبدیل به پول نشد. بنابراین نمی شود خیلی حساب و کتاب کرد که هر تخصیصی تبدیل به پول شود، چراکه ما تا مرحله دریافت هم رفتیم، اما انجام نشد.

 

* آیا شما مشمول دریافت اسناد خزانه می‌شوید؟

بله، اما ترجیح ما این است که ابتدا پول را دریافت کنیم، چرا که اوراق بدهی خیلی مشکل ما و چغندر کاران را حل نمی کند.

 

* البته امکان نقد شدن آن در بازار وجود دارد.

بله، اما به هر حال سختی‌هایی برای خودش دارد. اما در هر صورت این مسئله در برنامه کاری ما نیز قرار دارد. قول داده‌اند که تا چند روز آینده در خرداد ماه فرجی شود، اگر نشد برنامه قطعی دوم ما استفاده از صکوک است.

 

* پس می توانیم این طور بگوییم که پرداخت بدهی های دولت به قند و شکری ها از طریق ابزار اوراق بدهی در سال ۹۵؟

این به عنوان اولویت دوم برنامه ما است و اولویت اول ما دریافت وجه است.

منبع: رادیو سهام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها