مس

مس، از فلزات بسیار پرمصرف صنعتی است که قیمتان مانند فلزات دیگر در سال جاری دستخوش تغییرات زیادی شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از گروه بین‌المللی مطالعات مس در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی بازار مس دنیا با کسری ۳۸۵ هزار تنی مواجه بود به همین دلیل در ماه پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی و ماه اول سال جاری شاهد افزایش قیمت مس در بازار جهانی بودیم.

اما با شیوع ویروس کرونا و نگرانی در مورد تبعات شیوع این ویروس روی اقتصاد دنیا، قیمت مس در بازار جهانی کاهش یافت.

به گزارش وب‌سایت «پلاتس» در اواسط ژانویه سال جاری هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۶۳۰۰ دلار امریکا به فروش می‌رسید، ولی متوسط قیمت آن در ماه فوریه سال جاری ۵۷۲۷ دلار بود که ۹.۵ درصد پایین‌تر از قیمت اعلام‌شده در ماه ژانویه است. دلیل کاهش قیمت مس در دنیا علاوه بر نگرانی در مورد تأثیر این ویروس روی اقتصاد چین به‌عنوان مرکز اصلی شیوع ویروس، نگرانی در مورد شیوعان به کشورهای دیگر و افزایش شمار قربانیان در کشورهای ایتالیا و کره جنوبی و ایران بوده است.

گروه بین‌المللی مطالعات مس اعلام کرد: در یازده ماه اول سال قبل تولید مس در معادن دنیا ۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافت و تولید در کشور شیلی هم افت یک‌درصدی را تجربه کرد. شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در دنیا است و تغییر میزان تولید در این کشور تأثیر زیادی روی بازار محصول دارد.

اندونزی هم یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ مس در دنیاست، ولی بررسی‌ها نشان داده است که تولید در این کشور آسیایی در یازده ماه اول سال قبل با افت ۴۰ درصدی همراه بود. البته تولید در شماری از کشورها از قبیل استرالیا، چین، مکزیک، پرو و امریکا بیشتر شده است، ولی بازهم نتوانست کسری ایجادشده در بازار را جبران کند.

گروه بین‌المللی مطالعات مس با توجه به کاهش سه‌درصدی تقاضای مس در چین در دو ماه اول امسال و انتظار تداوم این مسئله حداقل برای یک ماه آینده، اعلام کرد: در نیمه اول امسال متوسط قیمت هر تن مس در بازار جهانی ۳ درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها