• ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
  • کد خبر: 38548
با بورس Euronext آشنا شوید

شاید تصور این که آنچه هم اکنون می خوانید درباره بورسی با قدمت ۴ قرن است، اندکی اعجاب آور باشد؛ اما واقعیت همین است. اما بورس یورونکست با ادغام بورس سهام آمستردام، بورس بروکسل و بورس پاریس در سال ۲۰۰۰ پا به عرصه بازارهای بین المللی نهاد. بورسی که دارای بازه متنوعی از مشتریان و معامله گران داخلی و خارجی علاقمند به معاملات دارایی های متنوع از سهام و شاخص تا معاملات محصولات کشاورزی را در بر می گیرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ سابقه معاملاتی بورس سهام آمستردام به سال ۱۶۰۷ باز می گردد. اما پیش از آن در اوایل سده ۱۵۰۰ میلادی یک بورس تخصصی سهام در بندر آنتورپ Antwerp بلژیک راه اندازی شده بود.

در آن مقطع برای تامین مالی حمل کالا از شرق آسیا به اروپا توسط کمپانی هند شرقی هلند Dutch East India Company سهام این شرکت در بازار سهام آمستردام عرضه و معامله شد. سهام این شرکت اولین سهام قابل تحویل فوری در بازار سهام بود و خیلی زود اولین قراردادهای مشتقه آتی و اختیار نیز بر روی آن منتشر شد. اما زادگاه اولین بازار سهام جهان یقینا جای دیگری بود.

در قرون وسطی، اواسط قرن سیزدهم میلادی، تجار و بازرگانان محلی و تاجرانی از اقصا نقاط اروپا از جمله ونیز، جنووا و فلورانس ایتالیا برای تبادل نظر و مشورت در امور مالی به عمارتی متعلق به خانواده ون در بورس Van Der Buerse  در شهر بروژ بلژیک رفت و آمد می کردند. این عمارت به Huis ter Buerse شهرت داشت. ساختمان مذکور در سال ۱۲۸۵ توسط رابرت ون در بورس به منظور راه اندازی یک مسافرخانه بنا شده بود. مدیران این مسافرخانه علاوه بر خدمات اقامتی، مشاوره حقوقی و مالی هم به مسافران خود -که عمدتا بازرگانان و تجار بودند - می دادند. کم کم این خدمت به نام Buerse Purse یعنی محلی ثابت و سازمان یافته برای انجام مبادلات معروف شد. دست آخر، مهمانپذیر مذکور رفته رفته به مکانی برای مبادلات کالا تبدیل شد. در قرن هجدهم ، سردر عمارت با نمایی از گچ سفیدکاری و پوشیده شد اما در سال ۱۹۴۷ به دلیل اهمیت تاریخی آن به وضعیت قرون وسطایی خود بازگردانده شد.

بورس پاریس

بورس پاریس سنگ بنای بورس یورونکست را در سال ۱۹۹۹ بنا نهاد. بورس یورونکست در ابتدا با ادغام بورس مالی پاریس (SBF)، بازار جدید مالی (SNM) و بورس های مشتقه فرانسه به نام MATIF و  MONER کار خود را آغاز کرد. 

بورس لیسبون

بورس لیسبون در سال ۱۷۶۹ در پراچا دوکامرسیوی لیسبون راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد. حدود یک قرن بعد بورس سهام پورتو تاسیس شد و هردو درسال ۱۹۹۹ بورس لیسبون-پورتو را تشکیل دادند. یورنکست لندن کار خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد.

یورونکست، مالک بورس های آمستردام، بروکسل، لیسبون و پاریس، برای گسترش فعالیت خود در اروپا، بورس LIFFE لندن را در سال ۲۰۰۲ خریداری و تملک کرد. هدف از خرید بورس LIFFE، دسترسی به فناوری معاملاتی LIFFE CONNECT بود که یورونکست برای توسعه بازارهای خود به آن نیاز داشت. بورس جدید، Euronext.liffe نام گرفت و اندکی بعد در سال ۲۰۰۷ با بورس نیویورک ادغام و تبدیل به بورس NYSE Euronext شد و نهایتا در سال ۲۰۱۳ توسط بورس بین قاره ایی امریکا خریداری و تمامی قراردادهای معاملاتی و دارایی های پایه آن در گروه مشتقه به ICE منتقل شد؛ اما یورونکست ستاد اصلی خود در آمستردام را حفظ کرد.

در سال ۲۰۱۴ از طریق پذیره نویسی، یورونکست از ICE جدا شد و به عنوان نهادی مستقل در اروپا دوره جدیدی از حیات و فعالیت خود را آغاز کرد. یورونکست علاوه بر شهرهای فوق در دوبلین و لندن نیز شعبه دارد. قراردادهای آتی ذرت، کلزا و گندم خبازی (برای تهیه آرد) از جمله قراردادهای مشتقه کالاهای کشاورزی مورد معامله در این بورس هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها