انرژى

بورس انرژی اروپا (EEX)، یکی از بورس های پیشرو اروپایی در حوزه قراردادهای مشتقه است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بورس EEX متعلق به Deutsche Borse آلمان و مقر آن در شهر لایپزیک است. EEX در سال ۲۰۰۲ به دنبال ادغام بورس برق لایپزیک و بورس انرژی که مقر آن در فرانکفورت بود تاسیس شد. محصولات اصلی مورد معامله در قراردادهای مشتقه این بورس عبارتند از برق، مجوزهای انتشار کربن و آلایندگی، محصولات کشاورزی و همچنین قراردادهای آتی و اختیار بر روی شاخص و نرخ حمل دریایی. بورس یورکس که زیر مجموعه دویچ بورس است از جمله سهامداران اصلی بورس انرژی اروپاست.  بورس انرژی اروپا علاوه بر سامانه اصلی معاملات، دارای هفت بورس و سامانه معاملاتی زیرمجموعه در نقاط مختلف است که به شرح ذیل معرفی می شوند:

گروه بورس های EEX Group در یک نگاه

· دارای هشت مجموعه بورسی و تسویه و پایاپای  در ۱۷ نقطه بازارهای بین المللی با بیش از ۵۰۰ پرسنل

· معامله بیش از ۴۹۶۰ تراوات ساعت برق در سال ۲۰۱۸

· ۴۹۷ مشارکت کننده از ۳۶ کشور

· ۲۰۰ حراج فیزیکی کربن در سال ۲۰۱۸

· اتصال ۶۰۰ کاربر معاملاتی و عرضه کننده در ۳۶ کشور

· دادوستد ۴۹۶۲ تراوات ساعت (TWh) (هر تراوات ساعت معادل ۱ تریلیون ساعت برق)

· دادوستد ۱۹۶۳ تراوات ساعت گاز طبیعی در سامانه PEGAS این بورس

· تسویه و پایاپای ۳۹۲۴ تراوات ساعت برق در سامانه اتاق پایاپای کالایی ECC و تسویه ۱۰۳۸ تراوات برق در سامانه پایاپای Nodal Clear در سال ۲۰۱۸

· مشارکت کننده در ۲۰ بازار فیزیکی برق در جهان

بازارهای بورسی زیرمجموعه EEX Group

· Epex Spot  بورس معاملات فیزیکی برق: بازاری است که در سکوی معاملاتی آن برق بصورت فیزیکی دادوستد می شود. خدمات این سامانه منحصر به مشتریان بازار آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند، بلژیک، اتریش، سوئیس و لوگزامبورگ که عمدتا صنایع وابسته به برق فشار قوی هستند و اپراتورهای خصوصی برق شهری ارائه می گردند. پس از انجام معامله، فرآیند تسویه در همان روز انجام و به پایان می رسد (Intraday) و یا روز بعد از انجام معامله انجام می پذیرد (Day-ahead).

· EEXAsia : پلتفرم آسیایی بورس انرژی اروپاست که در سنگاپور قرار دارد و فعالان آن بر روی قراردادهای آتی و اختیار در سه حوزه انرژی، سنگ آهن، چوب و نرخ حمل دریایی محموله های فله متمرکز است. انتخاب هوشمند سنگاپور برای دفتر آسیایی این بورس به دلیل قرار گرفتن سنگاپور در شاهراه عبوری محموله های بزرگ سوخت، نفت خام، مواد صنعتی و معدنی فله و رتبه نخست سنگاپور در جابجایی و ذخیره محموله های بزرگ کالای فله در منطقه شرق آسیاست. از سوی دیگر وجود یکی از بزرگترین مراکز مالی بین المللی و حضور رقبای بزرگ مانند بورس بین قاره ایی در این بین سنگاپور را به مرکز مهم مبادلات مالی، سهام، کالا و انرژی در منطقه و جهان مبدل کرده است.

· Nodal Exchange بازار مشتقه قراردادهای آتی و اختیار کالایی است که مدیریت قیمت، اعتبار و عمق بازار امریکای شمالی را پوشش می دهد. بزرگترین مجموعه قراردادهای آتی برق منطقه ایی ( Electric Power Locational Futures ) را به کاربران این ناحیه ارائه می کند. از جمله قراردادهای این بورس در امریکا، قرارداد آتی گاز طبیعی تحویل ترمینال Henry Hub ایالت تگزاس برای پوشش ریسک گاز مصرفی نیروگاه ها و صنایع نفت و گاز منطقه است. از جمله قراردادهای موجود در پلتفرم این بورس، قراردادهای انتشار کربن و قرارداد آتی نرخ حمل جاده ایی است.

· Nodal Clear اتاق پایاپای مستقل بورس نودال امریکا زیرمجموعه گروه EEX که تسویه و پایاپای قراردادهای آتی انرژی در این سامانه معاملاتی را بر عهده دارد.

· PXE: بورس برق اروپای مرکزی (Power Exchange Central Europe) است که دفتر مرکزی آن در پراگ، پایتخت جمهوری چک، قرار دارد. PXE در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و قراردادهای برق مورد عرضه توسط تولیدکنندگان برق در چک، اسلوواکی، رومانی و لهستان را در دسترس فعالان بازار قرار می دهد. این قراردادها بر روی پلتفرم اصلی بورس EEX هم برای سایر فعالان در اروپا عرضه می شود. در عین حال PXE علاوه بر قراردادهای آتی، یک سامانه حراج الکترونیکی را برای مصرف کنندگان بزرگ برق و گاز مانند شرکت های صنعتی بزرگ، شهرداری ها و سازمان های دولتی تدارک دیده که از طریق آن می توانند علاوه بر دسترسی به مجموعه بزرگی از عرضه کنندگان، عرضه را با قیمت بازار خریداری و به صورت فیزیکی تحویل گیرند. این بورس همچنین با بورس اوراق بهادار پراگ و شرکت سپرده گذاری مرکزی چک و بورس سهام وین در اتریش همکاری نزدیک دارد. حجم معاملات برق این بورس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۰ تراوات ساعت بوده است.

· ECC اتاق پایاپای کالایی بورس انرژی اروپاست که تسویه کلیه قراردادهای مورد معامله را در گروه بورس های EEX بر عهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها