بورس کالا

کالاخبر در این گزارش به بررسی آمارهای معاملات ۱۰ ماهه شرکت های کارگزاری دارای مجوز فعالیت معاملات بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی، قراردادهای آتی، اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی پرداخته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ شرکت های کارگزاری از جمله نهادهای بسیار مهم در نظام مالی هر اقتصادی به شمار می آیند. بخش عمده درآمدهای عملیاتی ‌کارگزاری ها از طریق درآمد حاصل از کارمزد معاملات است. بنابراین وضعیت این صنعت بسیار وابسته به وضعیت رونق یا رکود بازار سرمایه است. 
در سال های اخیر، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی و برخی از کانه های فلزی منجر به افزایش ارزش معاملات کارگزاری ها شده است؛ اما این صنعت همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب دارد و در این رابطه، بررسی علل و عوامل ایجاد کننده رونق در بازار سرمایه و تلاش در جهت رفع موانع و ایجاد زیرساخت های مناسب و افزایش اقبال عمومی سرمایه گذاران به بازار سهام، می تواند موجب بهبود وضعیت عملکرد این حوزه مالی شود.

طی سال های اخیر این صنعت در حوزه معاملات بورس کالای ایران نیز با دوره های رونق و رکود خود رو به رو شده اند و آمارهای معاملات ۱۰ ماهه شرکت های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در حوزه بورس کالا حاکی از آن است که در این مدت ۸۰ درصد ارزش معاملات کارگزاری های این حوزه مربوط به معاملات تالار فیزیکی بوده است؛ بازار قراردادهای آتی و معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی نیز به ترتیب سهم ۱۶ و ۴ درصدی را در ارزش معاملات کارگزاری ها داشته اند. قراردادهای اختیار معامله نیز با سهم ۹۴۳ میلیارد ریالی سهم کمتر از یک درصدی را در ارزش معاملات کارگزاری های کالایی به خود اختصاص داد.

به گزارش «کالاخبر»، براساس آمارهای موجود از رتبه بندی شرکت های کارگزاری، در بازار فیزیکی کارگزاری مبین سرمایه با سهم ۱۱ درصدی از کل ارزش معاملات این بازار در رتبه نخست کارگزاری های کالایی قرار گرفته است. دو شرکت کارگزاری مفید و سی ولکس نیز به ترتیب سهم ۸ و ۷ درصدی را کسب کردند.

طی معاملات ۱۰ ماهه سال جاری و در بخش معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی نیز کارگزاری آگاه با سهم ۱۲ درصدی از ارزش کل این معاملات رتبه اول را به دست آورد و کارگزاری های تدبیرگران فردا و تامین سرمایه نوین نیز با سهم ۹ و ۷ درصدی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

بررسی آمار معاملات ۱۰ ماهه بازار آتی نیز حاکی از آن است که کارگزاری آگاه با ثبت ارزش معاملات ۷۴ هزار و ۹۵۹ میلیارد ریالی و کسب سهم ۱۸ درصدی از ارزش کل این معاملات در بالاترین جایگاه ایستاد. جایگاه های بعدی نیز به دو شرکت کارگزاری مفید و سرمایه و دانش تعلق گرفت.

در بازار اختیار معامله نیز صدر جدول به کارگزاری آگاه رسید تا این نهاد مالی با کسب سهم ۳۳ درصدی از ارزش معاملات این بازار در بالاترین جایگاه قرار گیرد. رتبه دوم و سوم این جدول نیز به دو مجموعه کارگزاری مفید و کارگزاری بانک کشاورزی تعلق گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها