فولاد

شیوع ویروس کرونا بر قیمت کالاهای اساسی و ازجمله فولاد، تأثیر زیادی داشته است و کارشناسان سناریوهای مختلفی را برای بازار فولاد چین به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ پیش بینی می کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از استیل پرایس، شیوع کرونا باعث شد تا تولید فولاد در چین کاهش یابد. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیاست و به همین دلیل تغییر در میزان تولید این کشور تأثیر زیادی روی بازار جهانی دارد. شرکت استرالیایی «بلواسکوپ» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید فولاد جهان است و کارخانه‌ای هم در چین دارد اعلام کرد: در نتیجه شیوع ویروس کرونا در چین و تعطیلی شماری از کارخانه‌های فولادسازی، انتظار می‌رود این صنعت با چالش‌های زیادی روبرو شود. این شرکت ضمن اعلام این خبر که کارخانه‌های «بلو اسکوپ» در چین در نیمه اول سال جاری میلادی نمی‌توانند سودی کسب کنند، پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد سال سختی برای صنعت فولاد وجود داشته باشد.

«چاینا دیلی» نیز  در گزارشی که در اولین روزهای توقف ممنوعیت تردد در چین به دلیل کنترل نسبی شیوع ویروس در این کشور تهیه شده بود، نوشت: شرکت‌های فولادسازی چین اعلام کرده‌اند از فصل دوم سال جاری قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور ۱.۹ درصد رشد خواهد کرد. دلیل این مسئله پایان یافتن بحران ناشی از کرونا و انتظار افزایش تقاضا برای فولاد است. از طرف دیگر قیمت مواد اولیه هم در ماه‌های اخیر رشد کرده که خود هزینه تولید را افزایش داده است.

این خبر در شرایطی منتشر شد که شرکت فولاد چین در فصل آخر سال ۲۰۱۹ میلادی سیاست کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی را چندین بار تکرار کرده بود. دلیل این مسئله جنگ تجاری امریکا و چین و تأثیر مخربان روی اقتصاد چین بود و بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی این کشور هم برای تسهیل و کاهش هزینه تولیدات صنعتی قیمت‌ها را کم کرده بود.

اما با تغییر وضعیت، روند قیمت‌گذاری هم تغییر خواهد کرد. از ابتدای سال جاری و تشدید بحران کرونا در چین، فشاری در جهت افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی ایجاد شد؛ زیرا بزرگ‌ترین تولیدکننده یا به دلیل محدودیت‌های تردد نمی‌توانست با حداکثر پتانسیل تولید کند یا اینکه اگر تولید می‌کرد به دلیل محدودیت در حمل‌ونقل امکان صادرات آن وجود نداشت. با این شرایط انتظار می‌رود، بازار فولاد روزهای پرتنشی را در پیش داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها