• ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 38262
کامودیتی

نرخ کامودیتی در بازارهای جهانی که طبق پیش بینی ها باید در سال ۲۰۲۰ میلادی با رونق نسبی همراه می شد، با شیوع ویروس کرونا روزهای پرنوسانی را سپری می کند.

به گزارش «کالاخبر»،روی یکی از کالاهایی است که تحت فشار زیادی در بازار کامودیتی قرار دارد و نوسانی روزانه را پشت سر می گذارد که عمده دلیل آن، تداوم افزایش موجودی انبارهای روی دنیا ناشی از کاهش تقاضا با توجه به گسترش ویروس کرونا است .

بر اساس این گزارش، آمارها نشان می دهد که جمع موجودی انبارهای دنیا با رشد ۵۷ درصدی طی هفته های اخیر به ۲۹۱ هزار تن رسیده است که به این ترتیب،  بالاترین سطح ۶ ماه گذشته است.

بر اساس پیش بینی کارشناسان بازار کامودیتی، عرضه روی دنیا در سال جاری ۴.۷ درصد رشد را پیش رو دارد و بازار سال گذشته نیز مازاد ۱۸۹ هزار تن داشته است، لذا به نظر می رسد پتانسیل رشد قیمت اندکی در این کالا وجود داشته باشد.

آلومینیوم، بازاری متعادل با وجود کاهش تقاضا

اما در بازار آلومینیوم، این فلز با وجود فشار افت قیمت و تقاضا، شاهد کاهش ۹ درصدی موجودی انبارهای دنیا بوده است و به این ترتیب، سال جاری را با تعادلی نسبی همراه خواهد کرد. بر این اساس، در حدود ۳۲ درصد از موجودی انبارهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن، رزرو شده است . این در حالی است که، در ۴۰ روز گذشته میزان رزرو آلومینیوم از موجودی  انبارهای بورس فلزان لندن در حدود ۵۰.۵ درصد اعلام شده بود و این نشان دهنده کاهش میزان تقاضا برای این کالا است.

عرضه آلومینیم دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی با مازاد تنها ۲۰۴ هزار تن مواجه است که در مقایسه با ۶۷ میلیون تن بازار این محصول، اندک بوده و بازار این کالا به طور تقریبی در تعادل به سر می برد. با این وجود، فشار ناشی از سرایت ویروس کرونا مانع رشد قابل ملاحظه در قیمت ها خواهد بود.

فولاد، کاهش تولیدات در چین

در بازار فولاد نیز، کاهش میزان تولید فولاد چین در کمترین سطح در پنج ماه گذشته موجب بهم ریختن تعادل قیمت این کالا شده است.

آمارها نشان می دهد که موجودی انبارهای محصولات نهایی فولادسازان چین به ۲۱.۳۴ میلیون تن رسیده است که بالاترین سطح تاریخ است و فشار زیادی را بر نقدینگی تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

انتظار کاهش تولید و افت قیمت در ماه فوریه و مارچ دور از انتظار نیست. لذا، آمارهای منتشر شده از انجمن فولاد چین که شامل آمار ۹۷ تولیدکننده بزرگ فولاد در چین است ضمن تایید این موضوع نشان می دهد که اعضای این انجمن در ۱۰ روز میانی ماه فوریه ۱.۸۴ میلیون تن در روز، تولید فولاد داشته اند که افت ۵.۴ درصدی را نسبت به دوره قبل نشان می دهد.

از سوی دیگر، خودداری کارگران چین از بازگشت به محل کار خود بدلیل ترس از کرونا و قرنطینه کردن آنها در حال تبدیل به یک چالش بزرگ برای دولت این کشور بوده و موجب نگرانی فولادسازان شده است.

آمارها نشان می دهد که تا تاریخ ۲۴ فوریه تنها ۲۷ درصد از کارگران شاغل در هفت شهر صنعتی این کشور در محل کار خود حاضر شده اند و این در حالی است که مجموع تولید ناخالص داخلی این هفت شهر صنعتی شامل ۴۶درصد فعالیت های ساختمانی و ۵۳درصد فعالیتهای تولیدی کل کشور چین است.

وزارت حمل و نقل چین نیز در گزارشی اعلام داشته که تنها ۳۹ درصد پروژه های در حال ساخت خطوط ریلی، ۳۷ درصد پروژه های بزرگراه و ۲۶ درصد پروژه های فرودگاهی فعال هستند که به معنی کاهش قابل ملاحظه در مصرف فولاد در این کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها