حمید بنائی

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با تاکید بر اینکه زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک باید با حجم بالاتری وارد بورس کالا شود، گفت: ارزش گذاری زعفران باید در بورس کالا صورت بگیرد زیرا از مسیر بورس، برند سازی زعفران ایرانی تقویت می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خانه ملت، حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص وضعیت کشاورزان زعفران کار، گفت: همواره اعلام شده است که بیش از ۹۵درصد از زعفران جهان در ایران و در خراسان‌های رضوی و جنوبی تولید می‌شود و مرغوب‌ترین زعفران را در حال حاضر کشاورزان گنابادی تولید می‌کنند و تربت حیدریه سطح زیر کشت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان تلاش‌های بسیار زیادی داشتند تا طرح ملی زعفران توسط دولت در قالب لایحه ارائه شود ، ادامه داد: نباید زعفران ایرانی با برند کشور اسپانیا در بازارهای جهانی عرضه شود، این موضوع زیان بسیار زیادی به کشاورزی و رونق تولید وارد می‌کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت در سال ۹۶ برای جلوگیری از زیان کشاورزان خرید توافقی زعفران را اجرا کرد، عنوان کرد: قیمت زعفران توسط دلالان به صورت عامدانه کاهش پیدا کرده بود و می‌توانست منجر به توقف تولید این محصول شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ و در قالب خرید تضمینی زعفران سازمان تعاونی روستایی با کمک وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۹۰ تن محصول از کشاورزان خریداری کرد، تصریح کرد: خرید تضمینی زعفران منجر به تقویت تولید این محصول ارزآور شد، این قول به کشاورزان داده شد که زعفران در بورس کالا عرضه شود اما متاسفانه در این بخش خیلی پر قدرت ورود نکردیم که در صورت تحقق آن، صنعت زعفران تقویت می شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک باید وارد بورس کالا شود، تصریح کرد: ارزش گذاری زعفران باید در بورس کالا صورت بگیرد اما این موضوع نیازمند اقدامات کارشناسی قوی و کامل است و باید کارشناسان مختلف تمامی جوانب آن را بررسی کنند.

بنایی با اشاره به اینکه برند سازی زعفران در بورس جایگاه آن را تقویت کرده است، افزود: کشاورزان برای تولید زعفران دلسرد شده‌اند زیرا سود عمده عرضه این محصول در بازار به جیب دلالان می‌رود و در سال جاری نیز قیمت آن کاهش چشمگیری داشت که مجددا خرید تضمینی کلید خورد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در سال جاری حدود ۷۰ تن زعفران توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی خریداری شده اما متاسفانه تا کنون مطالبات کشاورزان زعفران کار به صورت کامل پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران در بازار ایران با قیمت جهانی این محصول فاصله بسیار زیادی دارد، افزود:در نامه‌های جداگانه از رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی درخواست شده تا مطالبات کشاورزان زعفران کار پرداخت شود که خوشبختانه حدود ۲۵ تا۳۵ درصد از این مطالبات پرداخت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها