gold-bullion-and-dollars (1).jpg

گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی روز جمعه منتشر و مشخص شد تنها ۳۸ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است که این میزان پایین ترین سطح در پنج سال اخیر است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اقتصاددانها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز پیش بینی کرده بودند رقم یاد شده ۱۶۲ هزار نفر است. محتوای گزارش وزارت کار، گزارش های دیگری که در هفته های اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده و نیز سخنرانی های اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تاثیراتی بر بازارهای مختلف داشته است. در ادامه به این تاثیرات و افق بازارهای مختلف اشاره می کنیم.

قبل از انتشار گزارش روز گذشته وزارت کار آمریکا، در نظرسنجی ها آمده بود، سرمایه گذاران و تحلیلگران احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه جاری میلادی را ۲۱ درصد می دانند. پس از انتشار این گزارش، این احتمال به ۶ درصد کاهش یافت و تمامی تحولاتی که در بازارهای ارز و طلا رخ داد حاصل همین کاهش در احتمال محدود شدن سیاست های حمایتی بود.

هفته آینده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و در آن، درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد.

در هفته های اخیر اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده است. حتی گزارش روز پنجشنبه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در دو هفته پیش مثبت بود. از سوی دیگر در هفته های اخیر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و اکثر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی در سخنرانی های خود نسبت به افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک ابراز تمایل کرده اند.

مثبت بودن گزارش های اقتصادی آمریکا و تمایل اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی به افزایش نرخ های بهره سبب رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده و از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته بود. متعاقب انتشار گزارش وزارت کار در روز گذشته، ارزش دلار در برابر یورو ۱.۷ درصد کاهش و قیمت طلا ۳۳ دلار در هر اونس افزایش یافت و این تحولات حاصل کمتر شدن احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک بود. در بازار نفت و فلزات پایه تغییرات بزرگی رخ نداد.

تحلیلگران با اشاره به مثبت بودن اکثر خبرهای اقتصادی از آمریکا و قصد بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره می گویند رشد قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در روز جمعه، هیجانی بوده و ادامه پیدا نخواهد کرد. از دید آنها، گزارش روز گذشته وزارت کار صرفا سبب شد احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری میلادی به شدت کاهش یابد.

در نظرسنجی های انجام شده پس از انتشار گزارش وزارت کار، احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه های آینده به شرح زیر بود:

ماه جاری میلادی: ۶ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۲۱ درصد(

ماه آینده میلادی: ۳۹ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۵۸ درصد(

ماه سپتامبر: ۵۰ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۶۶ درصد(

ماه نوامبر: ۵۳ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۶۸ درصد(

ماه دسامبر: ۷۱ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۷۹ درصد(

ماه فوریه سال آینده: ۷۳ درصد (قبل از انتشار گزارش: ۸۱ درصد(

همانطور که مشاهده می شود احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری و ماه های آینده از میان نرفته است. به همین دلیل، به محض انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا شاهد رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات تعداد شغل های ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاماه پیش نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها