firon_42.jpg

بهای سنگ آهن در روزهای اخیر نوسانی محدود حول ۵۰ دلار در هر تن داشته و اکنون در مرز این رقم قرار دارد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد در سال جاری میلادی به شدت نوسان کرده و اکنون تولیدکنندگان بزرگ آن و نیز برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند سرمایه گذاران در این ماده خام نباید تصور کنند در ماه های آینده قیمت ها بالا خواهد رفت.

برعکس، انتظار می رود قیمت سنگ آهن در مسیر کاهش حرکت کند. بانک گلدمن ساکس نسبت به کاهش قیمت ها به زیر ۴۰ دلار در هر تن به دلیل افزایش مازاد عرضه هشدار داده است. در پایان هفته گذشته، قیمت سنگ آهن به زیر ۵۰ دلار کاهش یافت که پایین ترین میزان از ماه فوریه است.

نگرانی ها درباره کاهش تقاضا در چین سبب افول قیمت سنگ آهن شده است. تحلیلگران بخش مواد خام در بانک گلدمن ساکس می گویند، درکوتاه مدت به دلیل ذخیره پایین فولاد در چین قیمت سنگ آهن حمایت می شود اما طی ماه های آینده قیمت ها کاهش خواهد یافت. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در سه ماهه کنونی ۵۵ دلار، در سه ماهه آینده ۴۵ دلار و در سه ماهه چهارم امسال ۳۸ دلار باشد. در سه ماهه اول سال آینده میلادی متوسط قیمت ها ۳۵ دلار خواهد بود.

اواخر ماه گذشته میلادی قیمت سنگ آهن به نزدیکی ۷۰ دلار در هر تن رسید. از آن زمان تاکنون قیمت ها نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن از جمله شرکت ویل اس ای در باره افق قیمت ها مثبت نیست. آنها افزایش عرضه و ضعف اقتصاد چین را دو عامل مهم فشار بر قیمت سنگ آهن می دانند.

روز گذشته قیمت سنگ آهن ابتدا به بالای ۵۰ دلار رسید و سپس به طرف این رقم کاهش یافت زیرا شرکت فورتسکیو که یکی از چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در جهان است، اعلام کرد برنامه هایی برای بالا بردن ظرفیت تولید دارد. قیمت سنگ آهن اکنون ۵۰.۳ دلار در هر تن است.

رشد قیمت سنگ آهن در ابتدای ساعات معاملات روز گذشته حاصل آن بود که تحلیلگران پیش بینی خود از عرضه سنگ آهن از سوی شرکت بی اچ پی بیلیتون را کاهش دادند. تحلیلگران موسسه مک کواری اعلام کرده اند احتمالا این شرکت نمی تواند به هدف خود در زمینه تولید سنگ آهن در سال جاری میلادی دست یابد.

سه ماهه دوم هر سال، دوران طلایی برای بازار سنگ آهن است زیرا توفان در شمال غرب استرالیا سبب اختلال در عرضه این ماده خام می شود و در چین روند ذخیره سازی سنگ آهن در انبارهای کارخانه های تولیدکننده فولاد انجام می شود.

یکی از مقامات شرکت بی اچ پی بیلیتون، بزرگ ترین شرکت معدنی جهان از لحاظ درآمد و ارزش بازار، اعلام کرد، بر مبنای شاخص های بنیادی بازار یعنی عرضه و تقاضا نمی توان افزایش اخیر قیمت سنگ آهن را توجیه کرد. اگر در چین تغییراتی بزرگ در مصرف فولاد رخ ندهد قیمت سنگ آهن مطابق با پیش بینی بانک گلدمن ساکس به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها