3_0.jpg

هفته گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافت و به مرز ۱۲۱۰ دلار در هر اونس رسید.

 به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عوامل کاهش قیمت ها یعنی پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در یکی دو ماه آینده و رشد شاخص های مالی در بازارهای بزرگ، قدرتمند هستند در نتیجه در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت کاهش های اخیر قیمت طلا جبران شود.

 در هفته های اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و روز جمعه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود افزایش نرخ های بهره در چند ماه آینده را اقدامی مناسب توصیف کرد. از سوی دیگر در گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص شد اکثر اعضاء این کمیته با افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک موافق هستند.

بدین ترتیب قیمت طلا همزمان با رشد ارزش دلار تحت فشار قرار گرفته اما حال سوالاتی در باره افق بازار این فلز مطرح است. سرمایه گذاران مایلند بدانند آیا کاهش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و آیا در بلندمدت یعنی تا پایان سال جاری میلادی شرایط بازار طلا به همین شکل است یا تغییر می کند؟

تحلیلگران کامرتس بانک معتقدند این هفته و در کوتاه مدت احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد زیرا پیش بینی شده وضعیت اقتصاد آمریکا در سه ماهه کنونی بهتر از سه ماهه نخست است و بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد. این دو عامل از جذابیت طلا می کاهند. رشد شدید قیمت طلا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی حاصل ضعف اقتصاد جهان و به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره در آمریکا بود.

تحلیلگران این بانک پیش بینی کرده اند که در پایان سال جاری میلادی قیمت طلا رشد می کند و به ۱۲۵۰ دلار در هر اونس خواهد رسید. از دید این کارشناسان، قیمت پایین طلا سبب افزایش تقاضای خرید از سوی مصرف کنندگان در چین و هند می شود. پیش بینی شده مصرف طلا در هند امسال ۸۵۰ تن تا ۹۰۰ تن خواهد بود. در چین نیز مصرف طلا امسال به ۹۰۰ تن تا ۱۰۰۰ تن خواهد رسید.

برای هفته پیش رو انتظار می رود فشار بر قیمت طلا ادامه پیدا کند و بعید نیست قیمت ها کاهش یابند.

اما تحلیلگران بانک یو بی اس معتقدند هر گونه کاهش قیمت طلا فرصت خرید برای سرمایه گذاران پدید می آورد. قیمت طلا اکنون در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۰۰ دلار است. از دید این کارشناسان، قابل درک است که سرمایه گذاران در سطوح پایین قیمت طلا وارد بازار این فلز گرانبها نشود زیرا ارزش دلار در حال رشد است و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ افزایش یافته اند اما افق بازار طلا مثبت است زیرا بانک های مرکزی همچنان خریداران بزرگ طلا هستند و نیز رشد ارزش دلار قابل ملاحظه نخواهد بود.

آندسته از سرمایه گذاران در طلا که فرصت خرید در ماه ژانویه امسال را از دست دادند اکنون می توانند از کاهش قیمت ها استفاده کرده و وارد شوند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها