شیرزاد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایشی که امروز با محوریت توسعه بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالای ایران می تواند به بسیاری از مشکلات بازاری و سرمایه گذاری در این حوزه پایان دهد و به دنبال ایجاد این صندوق ها هستیم.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، حسین شیرزاد اظهار کرد: ما در بخش کشاورزی در حوزه بازار با چندین رویداد از جمله عمق کم بازارها، رفتارهای هیجانی و صوری، رقابت مخرب تجار، کشف نشدن منصفانه قیمت ها، نبود نظام تضمینی و تامین مالی، ریسک های بزرگ و نبود ابزار پوشش ریسک و سیستم های نوین و غیره مواجه هستیم که خوشبختانه امروز کار بزرگی با بورس کالای ایران آغاز شده تا زیر چتر بورس به بسیاری از مشکلات فعلی پایان دهیم.

مدیرعامل سازمان تعاونی مرکزی روستایی ایران با اشاره به لزوم راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی گفت: صندوق های کالایی از بهترین نوع صندوق ها هستند و اگر بانک کشاورزی و اتحادیه های استانی و ملی و فعالان بزرگ بازارها این رغبت را نشان دهند که وارد تاسیس و بنیانگذاری صندوق های کالایی شوند، بسیاری از نگرانی های امروزی در حوزه محصولات مازاد کشاورزی برطرف می شود. همچنین با بهره گیری از این صندوق ها می توان به تامین مالی حوزه و ورود سرمایه ها به بخش کشاورزی کمک کرد. 

به گفته شیرزاد، تجارب ورود کالاهای کشاورزی به بورس کالا تاکنون بسیار ارزنده و موفق بود به طوری که بسیاری از محصولاتی که قابل باور نبودند مانند زعفران، خرمای صنعتی استعمران، شیر خشک، رب گوجه فرنگی را وارد بورس کردیم که تا به امروز نتایجی همچون شفافیت و کشف عادلانه قیمت، شفافیت فعالان بازار و کاهش هزینه های مبادلاتی را در پی داشته است.

 به گفته ی این مقام مسوول، در حال حاضر کلیه مبادلات حساب گرانه در عرصه تعاونی های روستایی قرار است در چارچوب ترتیبات نهادی بازار مدرن شکل بگیرد که این بازار مدرن، استفاده از بورس کالا و فضاهای استارتاپی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما به سیستم های نوین واسطه گری و به معامله گرهای حرفه ای نیاز داریم، ولی شیوه درست آن زیر چتر بورس شکل می گیرد و باید همه کمک کنیم عرضه کالاها در مکانیزم های بورسی انجام شود.

مدیرعامل سازمان تعاونی مرکزی روستایی ایران عنوان کرد: ما در حوزه برندینگ یا نشان های تجاری اگر چه در برخی محصولات مثل زعفران و پسته همچنان ضعف داریم اما بسته بندی های ما در زعفران از بهترین نوع بسته بندی هاست و تجار زعفران بهترین سرمایه گذاری را در این خصوص انجام داده اند.

وی اضافه کرد: اما باید با استمرار و حمایت دولت و مشوق های صادراتی بتوانیم کمک کنیم که نشان های تجاری پا بگیرد همچنین دولت باید کمک کند که ملحقات برخی محصولات مثل زعفران از حالت خام خارج شود و به ترکیبات جدید در حوزه برخی گیاهان دارویی رو به رو شویم.

خبرنگار: محسن نعمتی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها