زغال سنگ

محدودیت واردات زغال‌سنگ چین در پایان سال، بیشترین آسیب را به استرالیا وارد کرده است؛ سهم بازار استرالیا به سایر تامین‌کنندگان این بازار از جمله روسیه و مغولستان واگذار شده است، در حالی که این سهم قبلا در همین سال در اوج خود بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ؛ کل واردات زغال‌سنگ چین در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشت، طی این دوره، در حالی که واردات از استرالیا ۳۱ درصد افت داشت اما واردات از روسیه ۸۱ درصد و از مغولستان ۱۴ درصد رشد داشت. همچنین واردات از بزرگ‌ترین تامین‌کننده چین یعنی اندونزی حدود ۱۰ درصد افزایش داشت.

در حالی که واردات چین از استرالیا تا اواسط سال جاری، عمدتا به دلیل افزایش واردات زغال‌سنگ کک‌شو به بالاترین سطح خود رسیده بود، این روند در ماه نوامبر تغییر کرد. فعالان بازار از ماه سپتامبر درباره فشار محدودیت واردات چین در پایان سال نگران بودند، زیرا سهمیه‌های واردات سالانه در این زمان به پایان می‌رسد. این موضوع به ویژه در خصوص بنادر شمالی چین صدق می‌کند که واردات زغال‌سنگ کک‌شو از این بنادر به بیشترین سطح رسید. این نوع زغال‌سنگ در فولادسازی کاربرد دارد و با زغال‌سنگ حرارتی که برای تولید انرژی و گرمایش استفاده می‌شود تفاوت دارد.

استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ کک‌شو و دومین صادرکننده زغال‌سنگ حرارتی در جهان است که بخش قابل توجهی از محصولات خود را به مقصد چین صادر می‌کند، بنابراین نسبت به سیاست‌های وارداتی چین حساسیت زیادی دارد. از طرفی، معدن‌کاران استرالیا نیز به‌خاطر آتش‌سوزی در این کشور، از طرف سازمان محیط زیستی تحت فشار هستند.

پکن مرتبا محدودیت واردات را تنظیم می‌کند تا میان حفاظت از معدن‌کاران داخلی و نیروگاه‌ها تعادل ایجاد کند، اما این سیاست اغلب شفافیت کافی ندارد زیرا هیچ گونه اطلاعیه رسمی وجود ندارد. چین در سال جاری برای تسکین کاهش رشد اقتصادی، واردات مواد با قیمت پایین‌تر را مجاز کرد، اما بنادری مانند کاوفیدیان و جینگ‌تانگ پس از افزایش چشم‌گیر واردات، ترخیص گمرکی را متوقف کردند. این بنادر عمدتا برای واحدهای فولادسازی در منطقه تانگشان فعالیت می‌کنند. احتمال می‌رود که تاخیر ترخیص زغال‌سنگ استرالیا در بنادر چین در اوایل سال، در تلافی تحریم شرکت هواوی توسط استرالیا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها