سنگ آهن

سال ۲۰۱۹ میلادی بازار جهانی سنگ‌آهن نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است که مرکز تحلیل مالی و اقتصادی آمریکا در گزارشی به بررسی این بازار در سال ۲۰۱۹ و چشم انداز ۲۰۲۰ پرداخته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از «مرکز تحلیل مالی و اقتصادی آمریکا» حادثه شکستن سد ضایعات در یک معدن سنگ‌آهن در منطقه «بنتو رودریگز» در شهر «ماریانا» واقع در جنوب شرق برزیل و خسارات سنگین ناشی از این حادثه، از جمله عواملی بود که عرضه سنگ‌آهن این کشور را کاهش داد و بخش زیادی از توان تولیدی سنگ‌آهن برزیل برای مدتی نامعلوم از بازارهای جهانی خارج شود.
در نتیجه این رخداد، قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به مرز ۱۲۴ دلار به ازای هر تن رسید و البته قیمت سنگ‌آهن در همین سطح باقی نماند زیرا فعالیت‌های سفته‌بازان در این بازار سبب شد تا به‌ تدریج قیمت از مرز ۱۲۴ دلار هم عبور کند. اما افزایش تولید سنگ‌آهن توسط چین، بخشی از کمبود ایجادشده در بازار جهانی را جبران کرد و قیمت این ماده اولیه صنعتی به کمتر از ۸۰ دلار به ازای هر تن رسید و به ‌این‌ ترتیب، زمینه برای افت قیمت این ماده اولیه بسیار مهم فراهم آمد.
در این سال، شرکت‌های فولادسازی هم با چالش‌های زیادی روبرو بودند، زیرا افزایش قیمت سنگ‌آهن حاشیه سود این شرکت‌ها را کاهش داد و برخی از شرکت‌های فولادسازی کوچک‌تر، توان ادامه فعالیت را از دست دادند و به‌ این‌ ترتیب صنعت فولادسازی، به‌عنوان یکی از صنایع بسیار مهم جهان، در سال ۲۰۱۹ میلادی با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرد.
«مرکز تحلیل مالی و اقتصادی امریکا» پیرامون قیمت سنگ‌آهن طی سال ۲۰۲۰ نوشت: «به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ میلادی هم، سال سختی برای شرکت‌های فعال در تولید سنگ‌آهن و فولاد باشد و عرضه هر دو محصول در بورس‌های کالایی کمتر شود. سال آینده متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در مدار بیش از ۸۱ دلار قرار خواهد گرفت، ولی بی‌ثباتی‌های ناشی از احتمال رکود اقتصادی دنیا و ناتوانی برزیل در افزایش عرضه سنگ‌آهن همچنان بحران‌زا خواهند بود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها