بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " برنامه‌ریزی برای ورود کشمش و خرما به بورس کالا"، " بورس کالا شفاف‌ترین بستر برای معامله کالاها"،" صندوق کالایی تکمیل کننده زنجیره معاملات زعفران در بورس کالا" و" بورس کالا بازوی راه اندازی سازمان جهانی زعفران" از مهم ترین آنها بود.

برنامه‌ریزی برای ورود کشمش و خرما به بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»،در هفته ای که گذشت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه در اتاق بازرگانی کرمان گفت: در حال حاضر شاهد معاملات کالاهای مهم صادراتی کشور از جمله زعفران، پسته و زیره در بورس کالا هستیم و براساس برنامه ریزی ها خرما و کشمش نیز در صف ورود به تالار بورس کالا قرار دارند.

شاپورمحمدی تصریح کرد: زعفران جزو محصولات خوب کشور است که معاملات آن در بورس کالا دنبال می شود و تلاش می کنیم  تا کشمش و خرما را نیز در بورس کالا مورد معامله قرار دهیم.

بورس کالا شفاف‌ترین بستر برای معامله کالاها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در اقتصاد متلاطم کشور، بورس زمینه ایجاد ثبات در بازار را فراهم می‌کند، افزود: در موقعیت فعلی و با وجود شرایط تحریمی و اقتصادی وجود و تقویت بورس در کشور الزامی است. همچنین شفافیت یکی از بهترین گزینه های برای رشد اقتصادی است که از این رو بورس کالا شفاف ترین بستر برای معامله کالاها در کشور است.

کاظم دلخوش به مزیت وجود بورس کالا در کشور اشاره و بیان کرد: در چنین موقعیتی که اکنون بخشی از کالاها تحت تحریم هستند و تولید بخشی دیگر از کالاها با محدودیت مواجه است، بورس کالا می تواند شفاف‌ترین بازار برای معامله باشد زیرا اکنون همه کالاها در بازار قابل دسترسی نیستند و بهتر است تا کالای مدنظر در بستری شفاف یعنی از بورس کالا تهیه کنند.

صندوق کالایی تکمیل کننده زنجیره معاملات زعفران در بورس کالا

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالا و ظهور معاملات قابل توجه کمی و کیفی براساس دارایی استاندارد زعفران در بازار نقد، گواهی سپرده کالایی(قبض انبار)، قرارداد آتی و اختیار معامله، با راه اندازی صندوق کالایی زعفران به تکامل خواهد رسید که با راه اندازی صندوق کالایی زعفران گزینه های جذابی را برای سرمایه گذاران فراهم می آورد.

حسین شیرزاد افزود: برای ایجاد رونق معاملات در بازار گواهی سپرده و قراردادهای مشتقه زعفران راه دیگری جز توسعه بازار زعفران با تشکیل صندوق کالایی زعفران وجود ندارد زیرا گزینه های جذابی برای سرمایه گذاران فراهم می آورد.

میوه بهشتی در راه بورس کالا

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه یکی از راهکارها برای بهبود روند معاملات خرما و حمایت از کشاورزان، عرضه خرما در بورس کالاست گفت: از عرضه خرما در بورس کالا استقبال می‌کنیم؛ کما اینکه شاهد عرضه محصولاتی چون زعفران و پسته در بورس کالا هم بوده ایم.

محسن رشید فرخی اضافه کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما، فقدان مرجعی برای قیمت‌گذاری است و قبل از عرضه خرما در رینگ بورس کالا، باید با همکاری بورس کالا و انجمن ملی خرمای ایران اطلاع رسانی مناسبی برای فعالان بازار این محصول در خصوص روند کار و اهمیت مرجعیت قیمتی برای خرما انجام شود.

عرضه خرما در بورس کالا در انتظار پذیرش انبار استاندارد

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با فعالان بازار خرما به محض پذیرش یک انبار استاندارد، امکان آغاز معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی خرما در بورس کالا فراهم می شود.

علیرضا ناصرپور افزود: با توجه به اینکه سهم اصلی صادرات خرما مربوط به استان کرمان و محصول خرمای مضافتی بم است، مذاکراتی را با فعالان بازار خرمای کشور انجام داده ایم که به محض پذیرش یک انبار استاندارد، زمینه آغاز معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی خرما فراهم می شود.

در انتظار ورود خرما به بورس کالا هستیم

مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای کشور گفت: بین قیمت فروش خرما به مصرف‌کننده نهایی و قیمت خرید از کشاورزان، فاصله چند برابری وجود دارد زیرا قیمت خرما با توافق دلالان تعیین می‌شود که از این رو بی صبرانه در انتظار آغاز معاملات خرما در بورس کالا و حتی راه اندازی قرارداد آتی این محصول هستیم تا سرانجام سود واقعی حاصل از زحمت و تولید کشاورز به خود او برسد.

محمدرضا کمالی گفت: به ‌شدت موافق عرضه خرما در بورس کالا هستم و در صورت فراهم شدن امکان عرضه خرما در رینگ بورس، حتماً محصول خود را در این بازار عرضه خواهم کرد.

به گفته وی، بورس کالا بازار مناسبی برای عرضه مستقیم خرما بوده و دلالان را به حاشیه بازار خواهد راند. قطعاً امکان فروش محصولات کشاورزی با قیمت واقعی‌تر، انگیزه‌ای برای کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی در کشور خواهد بود.

انبارهای پسته رو به افزایش است

یکی از ضروریات توسعه معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران، افزایش ظرفیت انبارهای مورد پذیرش است که سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از افزایش شمار و ظرفیت انبارهای پسته در آینده ای نزدیک خبر می دهد.

علیرضا ناصرپور گفت: موفقیت بازار پسته در بورس کالا از زمان راه اندازی تاکنون به حدی است که نیاز به پذیرش انبارهای جدید بیشتر احساس می شود. براین اساس بورس کالای ایران در حال پذیرش انبارهای جدیدی در استان کرمان و خراسان است.

وی به مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی پسته اشاره کرد و گفت: با امکان حضور همه افراد در این بازار قیمت به صورت شفاف و با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و کشاورزان می‌توانند یک روز پس از فروش محصول، وجوه خود را با اطمینان دریافت کنند.

بورس کالا بازوی راه اندازی سازمان جهانی زعفران

 یک فعال بازار زعفران گفت: بازوی مهم برای راه اندازی سازمان جهانی زعفران از سوی ایران، بورس کالاست چراکه برای بحث قیمت دهی به بازار داخلی و خارجی و همچنین تعریف استانداردهای زعفران ایران باید از ظرفیت های بورس کالا استفاده کنیم.

مصطفوی نژاد ادامه داد: از طریق معاملات بورس کالا می توانیم استانداردها را تعریف کنیم که اگر به همت مسوولان، استانداردسازی و عرضه و تقاضای بورس، ملاک معاملات زعفران داخلی قرار گیرد به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین زیرساخت ها برای راه اندازی اوسک زعفران پایه گذاری شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها