زینلی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنا به پیشنهاد تجار بزرگ ایرانی، سازمان بین المللی به نام «اوسک» در حوزه زعفران در حال ایجاد است تا کشورهای تولید این محصول در دنیا با محوریت ایران گرد هم آیند؛ در صورتی که بتوانیم اوسک را شکل دهیم می توانیم بازار بین المللی زعفران را از دست اسپانیا خارج کنیم.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تسنیم، زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود، یکی از محصولات کشاورزی است که تقریباً انحصار تولید آن در اختیار کشاورزان ایرانی است ولی این تنها انحصاری است در دنیا که نفعی برای انحصارگر نداشته و سهم کشاورزان ایرانی از تولید و فروش این طلای سرخ ناچیز است، در مقابل، انحصار فروش و سودآوری این محصول در اختیار کشورهای دیگری از جمله اسپانیا است و جالب تر اینکه دنیا هم زعفران ایران را به نام ایران نمی شناسد و نهایت اینکه سهم زعفران کاران ایرانی از این طلای سرخ گمنامی و ارزانی است. در عین حال مسئولان و دولتمردان طی سالهای متمادی گذشته اجازه دادند که این دزدی آشکار از جیب کشاورزان ایرانی به نفع دلالانِ عمدتا خارجی انجام شود و تدبیری برای این مساله نداشته اند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران جهان کماکان در  ایران است اظهار کرد: در سال جاری نیز ۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول در کشور اضافه شده و از ۱۱۵ هزار هکتار به ۱۱۷ هزار هکتار رسیده است.

حسین زینلی ادامه داد: کشورهای دیگر مانند آلمان که به تازگی اقدام به تولید زعفران  می‌کنند رقیبی برای کشورمان نیستند زیرا دیگر کشورها شرایط مناسب برای تولید زعفران مانند ایران را ندارند.

وی تصریح کرد: هر کشوری سطح مشخصی برای کشاورزی دارد به طور مثال اگر قرار باشد همه ارضی خود در کشور را زعفران بکاریم از تولید دیگر محصولات باز می‌مانیم و عرضه و تقاضا  است که میزان تولید را در دنیا مشخص می‌کند و هر کشوری در تولید محصولی پتانسیل خاص خود را دارد.

زینلی گفت: کشور های دیگر نیز می توانند زعفران تولید کنند و حتی نیاز به دانشی فنی خاصی ندارد که تنها در اختیار ایران باشد؛ مهم ترین عامل در این ارتباط خو پذیری مردم منطقه برای کاشت این محصول است، فرهنگ و محیط جوامع کشاورزی ما برای تولید این محصول آماده شده است.

نمی‌توان جلوی قاچاق پیاز زعفران را گرفت

وی  اظهار داشت: تولید زعفران در دنیا با قاچاق پیاز زعفران می‌چرخد و با توجه به اینکه مرزهای کشورمان نیز زیاد است نمی توان جلوی آن را گرفت؛ از طرفی دانش و تکنولوژی بشر امروز به حدی است که اگر کشوری بخواهد می تواند پیاز زعفران را نیز در کشور خود  تولید کند.

زینلی با اعلام اینکه ایران به دنبال تولید پیاز زعفران عاری از آلودگی، از طریق کشت بافت است گفت:  تولید و تکثیر این محصول در حجم بالا دشوار نیست و مهم ترین چیزی که برای تولید زعفران در دنیا نقش بازی می‌کند، پتانسیل اقلیمی و شرایط فرهنگی است.

ایجاد سازمان جهانی اوسک با محوریت ایران

وی اظهار داشت: با تلاش هایی که توسط بازرگانان ایرانی در حال انجام است، عقب ماندگی ایران در بازار صادراتی این محصول در جهان، فروش با ارزش افزوده بالا و در اوزان کوچک و با برند خودمان در حال رفع شدن است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که بودجه به این مهم اختصاص یابد بخش خصوصی ایران سازمانی به نام «اوسک» مانند اوپک در حوزه زعفران ایجاد می‌کند تا کشورهایی که در حوزه تولید این محصول در دنیا فعال هستند با محوریت ایران گرد هم جمع شوند.

تلاش برای خارج  کردن بازار زعفران از دست اسپانیا

وی اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم اوسک را شکل دهیم می توانیم بازار بین المللی زعفران را از دست اسپانیا خارج کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: بخش خصوصی این طرح را مطرح کرده است اما برای تحقق آن باید وزارت صنعت، معدن و تجارت پگیری لازم را داشته باشد.

ثبت برند ملی زعفران ایران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برند ملی زعفران ثبت شده و بخش خصوصی به دنیال دریافت برند بین المللی زعفران نیز است که می تواند مشکلات تجارت این محصول را رفع کند؛  بر این اساس نیم درصد از درآمد  صادرات زعفران به توسعه تجارت آن اختصاص می یابد.

وی اظهار داشت: مدیرت این طرح با حضور تمام فعالان بخش خصوصی و تشکل‌ها انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این طرح ملی حمایت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها