مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران گفت: بورس مسکن قصد ندارد رقیب بخش خصوصی در معاملات املاک شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر حامد سلطانی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما گفت: اصلی‌ترین رویکرد و هدف برای تاسیس بورس مسکن، تأمین مالی حوزه مسکن با هدف افزایش معاملات اوراق مالی است.

وی ادامه داد: بورس مسکن به شکلی که در رسانه ها انعکاس داده شده است، نیست و آنچه در قالب بورس مسکن از آن یاد می شود دارای دو کارکرد اساسی تامین مالی و مدیریت ریسک است، زیرا بورس ها زمانی می توانند به اقتصاد کمک کنند که این دو کارکرد را داشته باشند.

سلطانی نژاد اظهار داشت: در حوزه مسکن ، بورس ها می توانند نقش آفرینی کنند اما این بدان معنی معامله آپارتمان و املاک بصورت سیستم رایج خصوصی فعلی نیست.

مدیر عامل بورس کالای ایران افزود: در خصوص بورس مسکن بحثی که سیاستگذاران ما مد نظر داشتند این است که در مورد املاکی که متراژهای بالایی دارند و این املاک متعلق به ارگانهای عمومی و دولتی از قبیل بانکها و ادارات است ، به جای اینکه از یک مزایده پر هزینه و دست و پا گیر و فرایندی زمان بر استفاده کنند، از مکانیزم های شفاف بورس استفاده شود تا دیگر نیازی به کاغذ بازی های اضافی باشد.

سلطانی نژاد گفت : معاملات مسکن در بورس کالا قرار نیست تاثیری بر قیمت های بازار مسکن داشته باشد؛ پس نه خانه ای گران و نه ارزان می شود زیرا هدف از راه اندازی معاملات مسکن در بورس کالا ارتباطی با املاک در اختیار مردم ندارد.

وی ادامه داد: مشاوران املاک اصلا قرار نیست به عنوان کارگزار در بورس مسکن ایفای نقش کنند ، اما این امکان وجود دارد که آنها در معاملات املاک بزرگی که در بورس عرضه می شود به عنوان بازاریاب نقش آفرینی کنند.

سلطانی نژاد گفت: مقررات راه اندازی معاملات مسکن از لحاظ سخت افزار و نرم افزار در بورس کالا را اندازی شده است و اگر تاکنون هم برای اجرایی نشدن این معاملات ، همکاری نکردن دولتی ها نبوده بلکه تاخیر به وجود آمده به علت رکود فعلی بازار مسکن بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: بورس کالا با انجام معاملات مسکن در تابلوی فرعی خود، قصد ورود به بخش واقعی معاملات مسکن را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها