محمدی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالای ایران آمادگی خود را برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اعلام کرده است، گفت: مزیت همزمان فروش املاک مازاد بانک ها در بورس کالا آن است که علاوه بر آزاد شدن منابع بانک‌ها به شکلی شفاف و رقابتی، یک گزینه جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز به میزبانی بورس کالا اضافه می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، با توجه به اینکه خروج بانک‌ها از بنگاه داری از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است، این طرح در ماه‌های  گذشته با شتاب بیشتری دنبال می‌شود و زیرساخت های آن فراهم شده است.

به تازگی نیز «سامانه اموال مازاد بانک‌ها» رونمایی و از طریق این سامانه امکان فروش اموال مازاد بانک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شده است که از طریق این سامانه اموال مازاد ۱۸ بانک دولتی و مشمول اصل ۴۴ فروخته می‌شود.

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز با اشاره به این موضوع گزارش داده است: در مرحله اول قرار شده ۱۷ هزار میلیارد تومان از این اموال به فروش برسد که شامل املاک تجاری، مسکونی، صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه، دامداری، باغ، هتل و حتی شعب بانکی است.

براساس گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکنون هفت هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌های دولتی واگذار شده است که از این میان چهار هزار میلیارد تومان آن مربوط به واگذاری سهام و بنگاه‌ها و سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به اموال تملیکی است.

دژپسند گفته که درآمد حاصل از واگذاری‌ها به خزانه دولت واریز نمی‌شود و تمام آن به بانک‌ها بازگشت خواهد داشت که می‌تواند برای افزایش توان تسهیلات دهی آنها به کارآید. همچنین معاون امور بانکی وزیر امور اقتصادی دارایی نیز از عرضه دارایی‌های منجمد بانک‌ها در بورس کالا و خریداری آنها توسط عموم مردم در آینده نزدیک خبر داده است.

به گفته وی براساس مذاکرات صورت گرفته با سازمان بورس، تا پایان ماه جاری امکان حراج آنلاین این املاک در بازار فرعی بورس کالا فراهم می‌شود. علاوه براین امکان استفاده از نرم افزارهای بورس کالا نیز به شرکت فام (فروش اموال مازاد بانکی) داده شده است.

واگذاری اموال مازاد بانک ها فرصتی مناسب برای بازار سرمایه

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا از سال ۹۱ پلت فرمی را طراحی کرد که حراج‌های تک محصولی در آنجا اتفاق می‌افتد؛ به طور معمول کالاهایی که در بورس کالا پذیرش می‌شوند کالاهای همگن هستند که به دفعات هم مورد معامله قرار می‌گیرند اما در مورد املاکی که بانک ها دارند، قرار است معامله یک بار انجام شود که این امکان در بورس کالا وجود دارد.

محمدی ادامه داد: در بورس کالا، دستورالعمل و مقررات لازم برای میزبانی از املاک مازاد بانک‌ها وجود دارد تا از یک سو، سرمایه‌گذاران برای خرید املاک بانک‌ها به مکانی رسمی، شناخته شده و رقابتی همچون بورس کالا مراجعه کنند و از سوی دیگر این امکان برای بانک‌ها نیز فراهم می‌کند تا املاک خود را به صورت کاملا شفاف به فروش برسانند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این رویداد، فرصتی مناسب برای بانک‌ها و بازار سرمایه است تا افرادی که می‌خواهند در املاک سرمایه‌گذاری کنند به بازاری رسمی و شفاف یعنی بورس کالا مراجعه کنند. در این بین مزیت همزمان این اتفاق آن است که علاوه بر آزاد شدن منابع بانک‌ها به شکلی شفاف و رقابتی، یک گزینه جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز به میزبانی بورس کالا اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی شاهد معامله نخستین ملک مازاد بانکی در بورس کالا باشیم، گفت: شفافیت معاملات بورس کالا از هر نوع معامله در بازارهای مختلف و غیر رسمی بیشتر است و رشد هر چه بیشتر معاملات در بورس کالا بر شفافیت اقتصاد کشور می افزاید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها