DSC_1438.jpg

اگر توانمندترین و شفاف ترین شرکت که عملکرد بسیار مناسبی دارد و شرکتی ورشکسته هر دو این فرصت را پیدا کنند که اوراق مشارکت منتشر کنند، به احتمال بسیار زیاد نرخ اوراق آنها یکسان است ...

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کشف قیمت را از کارکردهای مهم بازارهای بدهی در دنیا دانست و گفت: برای اینکه اوراق بدهی را به شکل درست خود در کشور داشته باشیم،  حتما فرایند کشف قیمت یا به تعبیر درست تر کشف نرخ موثر آن باید با عرضه و تقاضا از طریق بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

بهروز خدارحمی تصریح کرد: اتفاقی که در کشور ما افتاده و طبیعتا اگر این اختلال از اقتصاد ما کنار نرود می تواند یک ضعف بزرگ باشد،  این است که ما در کشور یک نرخ، بیشتر برای اوراق بدهی نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه عموما یک قرینه بیشتر تحت عنوان اوراق مشارکت  برای بازار بدهی ما وجود ندارد ، افزود:  اوراق مشارکت هم صرف نظر از ریسک شرکت و اینکه چه کسی آن را منتشر می کند، یک نرخ دارد که آن نرخ را شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مصوب کرده اند.

خدارحمی اظهار داشت: به این ترتیب، اگر توانمندترین و شفاف ترین شرکت که  عملکرد بسیار مناسبی دارد و شرکتی ورشکسته هر دو این فرصت را پیدا کنند که اوراق مشارکت منتشر کنند، به احتمال بسیار زیاد نرخ اوراق آنها یکسان است؛ به دلیل اینکه مجوز بانک مرکزی را می خواهند و بانک مرکزی هم بدون توجه به رتبه اعتباری آنها یک نرخ بیشتر به آنها نمی دهد و این امر ایجاد دغدغه و دردسر خواهد کرد.

وی راه اندازی موسسات رتبه بندی اعتباری را از  مهم‌ترین پیش‌نیازها  برای بازار بدهی و تقویت آن در کشور  دانست و گفت: باید ساختار بازار بدهی را جذاب و آماده برای پذیرایی سرمایه‌گذاران کنیم ؛ به عبارتی این بازار هم باید در بخش شرکت‌ها که به عنوان عرضه کننده بازار بدهی هستند و هم در بخش خریداران اوراق بدهی، برای دو طرف جذاب باشد.

خدارحمی اظهار داشت: لازم است  موسسات رتبه بندی،  شرکت‌های منتشر کننده اوراق بدهی را با توجه به رتبه اعتباری و  عملکرد و شفافیتی که دارند طبقه بندی کنند تا آن شرکتی که عملکرد بهتری دارد، از امتیاز بالاتری برخوردار باشد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: اوراق بدهی در بازارهای سرمایه دنیا همواره سهم بالایی را از آن خود می کند اما  در بازار سرمایه  ایران به دلیل عمق محدود این بازار،  معاملات اوراق بدهی در  ابعاد کوچکی فعال است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی،  بازار سهام می تواند نقش پر رنگ تری در مقایسه با بازار پول در تامین مالی ارزان قیمت واحد های اقتصادی ایفا کند، ابراز امیدواری کرد :  تاکید بودجه کشور بر انتشار و عرضه اوراق با درآمد ثابت یا خزانه اسلامی از طریق بازار سرمایه بتواند علاوه بر معامله گران بازار سهام، پای بازیگران جدیدی را هم به بازار سرمایه باز کند.

منبع: سنا

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها