اسکندری.jpg

شب گذشته دکتر محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پی ابلاغ عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالای ایران از سوی هیات وزیران، به استودیو بخش خبر ساعت ۲۱ شبکه یک سیما رفت تا در این باره توضیحاتی را ارائه دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، مجری بخش خبر ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در ابتدای گفت و گو با معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار داشت: ذرت و جو از این به بعد در بورس کالا خرید و فروش می شوند. این تصمیمی بود که امروز هیات وزیران آن را به تصویب رساند. البته پیش از این هم امکان خرید و فروش ذرت و جو در بورس کالا فراهم بود اما اینبار دولت خرید تضمینی از کشاورزان را در کل کشور به بورس کالا برده و بر اساس مصوبه امروز، کشاورزانی که می خواهند با قیمت تضمینی ذرت و جو را به دولت بفروشند باید محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند. در بورس کالا خریداران بدون هیچ واسطه ای پیشنهاد قیمت می دهند و بصورت برخط خریداری می کنند. سازمان مدیریت هم موظف شده مابه التفاوت قیمت تضمینی با نرخ فروش در تابلوی بورس را نهایتا ظرف مدت دو هفته به کشاورزان بپردازد. در حقیقت هر محصولی در بورس کالا فروخته شود باعث حذف شدن واسطه ها و رانتها است.

مجری برنامه در ادامه از معاون توسعه بازار بورس کالای ایران پرسید که آیا زیر ساخت اجرای این طرح وجود دارد و آیا کشاورزان با آن آشنایی کافی دارند؟ که اسکندری پاسخ داد: بورس جایی است که کارگزاران به عنوان نهادهای خرید و فروش در آن حضور دارند و باید کسانی که می خواهند در بورس خرید و فروش کنند به کارگزاران مراجعه کنند. وی ضمن تشکر از رسانه ملی که این موضوع را امشب در دستور کار قرار داده است گفت: این اقدام رسانه ملی باعث فرهنگسازی و آشنایی هرچه بیشتر کشاورزان و فعالان بازار می شود. سال گذشته در خوزستان ۶۰ درصد ذرت کشور تولید و در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شد. سال گذشته کارهای ترویجی و جلسات توجیهی زیادی برای به ثمر نشستن این طرح ملی انجام شد و بروشورهای آموزشی توزیع و گردهمایی های زیادی برگزار شد که همزمان صدا و سیما هم همکاری مناسبی در این زمینه داشت.

وی افزود: امروز روسای سازمان جهادکشاورزی استانها و پشتیبانی امور دام و نهادهای مرتبط کاملا از اجرای سیاست قیمت تضمینی مطلع هستند. البته باید اشاره کنم که امسال در ۲۸ استان طرح خرید تضمینی همانند گذشته اما در قالب بورس کالا و به صورت شفاف انجام می شود؛ یعنی همان حالتی که قبلا کشاورزان محموله های خود را به مراکز خرید تحویل می دادند، در حال حاضر هم مراکز پشتیبانی امور دام و مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی شهرستان ها این اقدامات را انجام خواهند داد.

در ادامه این گفت و گو، مجری خبر شبکه یک سیما عنوان کرد که تعدادی از کشاورزان خوزستانی از دریافت نکردن مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی از سوی دولت سخن گفته اند که معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در این باره گفت: پارسال که تصمیم گرفته شد این طرح در استان خوزستان انجام شود به عنوان یک خدمتی بود . برای پاسخ بهتر به این پرسش باید دوستان بپرسند که کشاورزان سایر استان ها در چه زمانی کل پولشان را در چه مدت دریافت کرده اند که قطعا با دانستن این موضوع شکرگزار این خواهند بود چرا که بورس کالا به محض فروش محصولات کشاورزان خوزستانی ظرف حداکثر دو روز حدود ۷۰ درصد پول آنها را به حساب واریز کرده است.البته پرداخت مابه التفاوت هم وظیفه نهادهای مسئول و سازمان مدیریت است و نسبت به سایر کشاورزان، کشاورزان خوزستانی راضی تر بودند.لیکن امسال با توجه به تخصیص اعتبار از همین ابتدا ، نهادهای مسوول و سازمان مدیریت و برنامه بصورت بهتر و به موقع تر مابه التفاوت را به کشاورزان خواهند پرداخت تا این دغدغه نیز به طور کامل رفع شود.

اسکندری در پاسخ به سوال مجری شبکه خبر که آیا کشاورزان به نحوه عرضه و مراحل معاملات در بورس کالا اشراف دارند ، گفت: با توجه به اینکه در ۲۸ استان ما خیلی تفاوتی با سال گذشته نداریم کشاورزان نباید کار جدیدی انجام دهند، فقط باید اسمشان در فهرستی که توسط مراکز خدمات، ادارات جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام تهیه می شود، موجود باشد تا بتوانند محصولاتشان را تحویل بدهند؛ چرا که شناسنامه دار بودن این محموله ها توسط وزیر جهاد کشاورزی به روسای استان ها سپرده شده و بنابراین اسامی کشاورزان باید در فهرست مذکور باشد.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران در خصوص نگرانی کشاوزان خوزستانی در رابطه با پرداخت مابه التفاوت معوق اعلام کرد: ۲۰ میلیارد از حدود ۶۵ میلیارد تومان رقم مابه التفاوت، شروع به پرداخت شده و الباقی هم در هفته آینده پرداخت خواهد شد.

اسکندری سپس گفت: خریدارانی که می خواهند بلاواسطه از بورس خریداری کنند یعنی کلیه دامداران می توانند با مراجعه به کارگزاری های بورس کالا که فهرست آنها در سایت بورس کالای ایران www.ime.co.ir موجود است، مستقیم اقدام به خرید کنند؛ با این اتفاق یکی از اهداف اصلی اجرای سیاست قیمت تضمینی یعنی حذف واسطه ها، عملیاتی می شود به طوریکه دامداران می توانند بدون واسطه با مراجعه به کارگزاران محصولات را از بورس خرید کنند و این موضوع به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها