هند

هند قصد دارد بازار محصولات کشاورزی خود را در سطح بین‌المللی فعال کند که پس از بررسی تجربیات موفق دنیا به بهره گیری از ابزارهای مالی و سازوکار بورس کالا به منظور نفوذ در بازارهای منطقه ای و کاهش هزینه مبادلات روی آورده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روزنامه «اکونومیک تایمز» هند، هزینه مبادله کالاها، یکی از متغیرهای بسیار مهم در افزایش قدرت رقابت در عرصه بین‌المللی است به همین دلیل بازارهایی که قصد وارد شدن به مبادلات بین‌المللی را دارند برای کاهش هزینه‌های مبادله برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند که بورس کالای هند نیز برنامه ای جدی برای کاهش هزینه مبادلات با کمک دولت این کشور دارد.  
این کشور قصد دارد بازار محصولات کشاورزی خود را از طریق بورس کالا در سطح بین‌المللی فعال کند و برای تحقق این هدف در حال بررسی راهکارهای لازم برای استفاده از ابزارهای مالی و کاهش هزینه مبادله در بازار است؛ دلیل این تصمیم‌گیری افزایش حجم مبادلات در بورس کالای هند و ورود همه فعالان بخش کشاورزی به این بورس بوده است.
فعالان در بورس‌های کالایی هند باید مالیات مبادلات اوراق قرضه، مالیات مبادلات کالا و مالیات مبادله خدمات را بپردازند که این مبالغ هزینه زیادی به مبادله کنندگان تحمیل می‌کند. این هزینه، بسته به نوع کالایی که مبادله می‌شود و نوع قراردادی که در بازار منعقد می‌شود، متفاوت است و نرخ آن‌ها بین ۱ تا ۳ درصد ارزش مبادله متغیر است. این موضوع در شرایطی است که مسوولان بورس کالای هند درصدد هستند تا با کاهش هزینه های مبادلات، جذابیت ورود فعالان صنایع و سرمایه گذاران به این بورس را افزایش دهند. 
«ناریندرواداها» یکی از کارشناسان بورس کالای هند می‌گوید: «دولت باید با وضع قوانین تازه یا به تعبیر بهتر از میان برداشتن قوانین دست و پاگیر، زمینه را برای سهولت تجارت در بورس را فراهم کند. حذف انواع مالیات‌ها در بازار کالا به دلیل مزایای تمرکز معاملات در بازاری شفاف، اولین و اصلی‌ترین گام برای رشد حجم مبادلات بورس است».
کاهش هزینه مبادله، نه ‌فقط در بورس هند بلکه در هر بازار دیگری، متغیری تأثیرگذار است، زیرا با دشوار شدن و پرهزینه شدن فرآیند تجارت، مبادلات به بازارهای دیگر منتقل می‌شود و گردش مالی در بازارهای کالایی کاهش می‌یابد؛ از این رو کاهش هر چه بیشتر هزینه مبادلات رابطه مستقیمی با افزایش رونق مبادلات در آن بازار دارد که بورس کالای هند برای رشد انگیزه و بین المللی شدن بازارهای خود برنامه ای ویژه برای کاهش هزینه ها دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها