آتی

یک کارشناس بازار سرمایه می گوید که ورود پسته به معاملات آتی بورس کالا جذابیت های این بازار را دوچندان کرده به نحویکه این محصول نیامده گوی سبقت را در بخش ارزش معاملات از زعفران و زیره سبز ربوده است. 

به گزارش «کالاخبر»، محمدرضا اسلامی در خصوص عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: معاملات محصولات کشاورزی در بورس های کالایی دارای سابقه ای بسیار طولانی در بورس های معتبر دنیاست. در ایران نیز از زمان تاسیس بورس کالا رویکرد ویژه به کارکردهای آن در خصوص معاملات محصولات کشاورزی وجود داشته است و بستر بورس با توجه به قابلیت های بالایی که در انواع معاملات و ابزارهای نوین مالی داراست، می تواند راهگشای ساختار سنتی بازار محصولات کشاورزی بوده و به عنوان ابزاری قدرتمند در کنار کشاورزان و سایر فعالان حوزه اقتصادی کشاورزی قرار گیرد. 
وی افزود: در سال های گذشته هر چند با نوسان معاملات محصولات کشاوزی در بورس مواجه بودیم، اما هرگز نمی توان از موفقیت های چشم گیر طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، معاملات گواهی سپرده جو، ذرت، زعفران و معاملات آتی زعفران و... چشم پوشی کرد. 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش بالای صادرات محصولات کشاورزی گفت: برای مثال ارزش صادرات محصول زعفران ایران در سال ۹۷ مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار و ارزش صادرات پسته در حدود یک میلیارد دلار است که این ارقام نیاز به یک مرجع قیمت گذاری رسمی را بیش از پیش آشکار می کند که بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
وی با اشاره به راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس گفت: معاملات قراردادهای آتی پسته نیز در حالی بعد از شروع معاملات گواهی سپرده کالایی این محصول در بورس آغاز شده که معاملات مذکور به دلیل تولید بالای این محصول در کشور مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است. 
به گفته اسلامی، نکته مهم در خصوص معامله محصول پسته در بورس این است که با توجه به مقدار بالای صادرات آن، تاثیر قیمت ارز بر نرخ آن بیش از زعفران است. 
وی با اشاره به اینکه بالاترین درصد پسته تولیدی کشور متعلق به استان کرمان است، گفت: انجام معاملات پسته در بورس کالا در قالب معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی می تواند کمک شایانی به رونق معاملات این محصول و همینطور شناخته شدن پسته ایرانی در بازارهای جهانی نماید.
این معامله گر بازارهای کالایی تاکید کرد: ورود پسته به بورس کالا در گذشته نیز انجام شد که در آن زمان به دلایلی چندان مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفت اما هم اکنون بورس کالا با فراهم آوردن بیشتر ابزارهای معاملاتی بر روی محصول پسته، دست پر وارد میدان شده و امروز علاوه بر انبارهای استاندارد پذیرش شده، فرآیند پذیرش انبارهای جدید نیز با جدیت تمام در حال اهتمام است. 
وی در بیان مزایای معاملات پسته در بورس اظهار کرد: از مزایای معاملات پسته می توان به مواردی همچون زمان و دامنه نوسان مناسب برای انجام معاملات و برخورداری از معافیت های مالیاتی مربوط به محصولات کشاورزی و ابزارهای نوین مالی در بورس اشاره کرد. همچنین لزوم رعایت مشخصات کیفی استاندارد و نحوه خرید و فروش ساده از دیگر مزایای انجام معاملات پسته در بورس است. افزون بر این، بورس بستری شفاف برای کشف نرخ واقعی و پوشش ریسک کشاورزان و فعالان این حوزه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است.
اسلامی در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: با رویکرد مناسب بورس کالا و همراهی سایر نهادهای مربوط به محصولات کشاورزی در کشور امیدوارم شاهد رشد روز افزون اینگونه معاملات و تنوع بیشتر ابزارهای نوین مالی بر روی پسته و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها