IMG_3827.JPG

مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران چهارشنبه گذشته به منظور بررسی اوضاع بازار آهن و هم اندیشی برای خروج معاملات این بازار از رکود به دیدار متولیان و فعالان بازار آهن در شادآباد تهران رفتند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد بورس کالای ایران به همراه محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان کشور و همچنین شماری از مدیران این صنف از بازار آهن تهران واقع در شاد آباد بازدید به عمل آوردند و در نشستی صمیمی به تشریح موضوعات و مشکلات این بازار پرداختند.
در این نشست ، محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان کشور ضمن تشکر از حضور مدیرعامل بورس کالا در بازار آهن به منظور رفع دغدغه فعالان این بازار، گفت: مهمترین مشکل آهن فروشان پرداخت مالیات مضاعف و بحث LC است که امیدوار هستیم با همکاری بورس کالای ایران این موانع را از میان برداریم و  شرایط خرده فروشی را نیز در بازار شفاف بورس کالا برای خریدارن فراهم کنیم.
آزاد در رابطه با وضعیت این صنعت گفت: رکود شدیدی که در بازار آهن حاکم است، موجب شده تا طی سال های گذشته فعالیت های اقتصادی و مالی در صنف ما فلج شود؛ در این میان بدون توجه و حمایت از این صنعت شاهد گذار از دوره رکود به رونق نخواهیم بود.
آزاد گفت: من در رابطه با دیگر اصناف نمی‌توانم نظری بدهم اما درمورد فعالیت صنف خودمان می گویم که بی انصافی شده و ما در این شرایط بورس کالا را بهترین گزینه برای رفع این مشکل دیده ایم.
وی تصریح کرد: پایین بودن تعرفه باعث شده است تا واردات از تولید، بسیار به صرفه تر باشد و همین موضوع نیز ضربه های زیادی را به تولید داخلی زده است.
وی اظهار داشت: ما سال گذشته برای این که صنعت مان به طور کامل تعطیل نشود، تمام تلاشمان را کردیم اما همینطور که اکنون شاهد هستیم بازار آهن سوت و کور شده و امیدواریم با همفکری به بورس کالای ایران است.
آزاد با بیان این که مقدار زیادی از واردات مربوط به ورود میلگرد، تیرآهن و ریل به داخل کشور بوده است، گفت: ما مخالف واردات مواد اولیه نیستیم، مواد اولیه که وارد شود مورد استفاده قرار می گیرد اما مقدار زیادی از این واردات مربوط به کالاهای ساخته شده است که مشخص نیست با چه مبنایی صورت می گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل همین واردات چندین کارخانه تولید میلگرد تعطیل شد و کارگران همگی اخراج شدند؛ از طرفی خرید و تقاضا هم کاهش پیدا کرده بود، همین موضوعات باعث دلسردی تولیدکنندگان شده و ترجیح می دهند به جای تولید به سراغ واردات بروند. با همه این تفاسیر و شرایط نامناسب بازار، ما امیدواریم با حمایت مسوولان و همکاری با بورس کالا بتوانیم بازار آهن را از خواب عمیقی که فرو رفته، بیدار کنیم.
بورس کالا یاری دهنده خروج بازار فولاد از رکود
در ادامه این نشست حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا از هیچ گونه حمایتی در راستای بهبود اوضاع صنعت و بازار فولاد دریغ نخواهد کرد، گفت: بورس کالای ایران مزایای متعددی برای صنعت فولاد دارد که می توان مواردی از قبیل پوشش ریسک، تامین مالی و کمک به بخش خصوصی از طریق کاهش مالیات، حذف واسطه های غیر ضروری، ایجاد شفافیت و کشف قیمت عادلانه، منصافانه و منطقی را در این راستا بر شمرد که این موارد به علاوه ابزارهای مالی جدید می تواند یاری دهنده این صنف برای خروج از رکود باشد.
سلطانی نژاد در ادامه پیشنهادی را مطرح کرد که مورد استقبال صنف آهن فروشان قرار گرفت و افزود: بورس کالا برنامه هایی برای ایجاد تقاضا برای محصولات فولادی در نظر دارد که یکی از این برنامه ها فراهم کردن عرضه های خرد است.
وی اظهار داشت: برای ایجاد معاملات خرد محصولات فولادی نیاز است تا در بازار  آهن شرایط دسترسی به روند معاملات بورس کالا را ایجاد کنیم، بنابراین با ایجاد تابلوی معاملات به صورت آنلاین و دسترسی آسان به قیمت ها برای فروشندگان در بازار آهن می توان شرایط مناسبی را برای معامله گران فراهم کرد.
مدیرعامل بورس کالا در پایان گفت: سعی داریم تسهیلاتی را نیز در همین راستا ساماندهی کنیم تا واحدهایی که از طریق بورس کالا برای عرضه و فروش محصولاتشان اقدام می کنند، دسترسی راحت تری به منظور انجام معاملات داشته باشند.
گفتنی است، حاضران در این نشست به بررسی مشکلات ناشی از رکود بازار آهن پرداختند و پیشنهاداتی از سوی دو طرف برای رفع گره های بازار آهن ارائه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها