پورابراهیمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه راه اندازی معاملات آتی پسته به تولیدکنندگان قدرت برنامه ریزی بهتر برای فروش را می دهد، گفت: با عرضه پسته در بورس کالا همه فعالان بازار همچون کشاورز، تجار و صادرکننده از مزایای آن متنفع می شوند لذا معامله پسته در بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی است که می تواند مسیر حرکت تجارت و تولید پسته در کشور را متحول کند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه استان کرمان به بررسی معاملات پسته در بورس کالا پرداخت و گفت: در دنیا ظرفیت های تخصصی به اقداماتی که در حوزه ساختارهای سنتی در اقتصاد صورت می گیرد، کمک کرده است که یکی از این ظرفیت های مهم، بستر بازار سرمایه و مجموعه بورس اوراق بهادار و بورس های کالایی است.

پورابراهیمی اظهار داشت: در حوزه بورس های کالایی اتفاقی که در دنیا رقم خورده این است که به جز معاملات نقدی که اساس فعالیت های کالایی را در هر بازاری تشکیل می دهد به دلیل وجود ریسک هایی که در حوزه عرضه و تامین کالا وجود دارد، بورس های کالایی فعالیت های خود را فراتر از معاملات نقدی انجام می دهند و به سمت توسعه بازارهای مالی روی آورده اند.

وی با بیان اینکه در کشور کالاهایی همچون زعفران و پسته وجود دارد که عمده صادرات بخش کشاورزی را تشکیل می دهد و همین امر باعث شده است تا طی سال های اخیر اقدامات ویژه ای در راستای ورود این محصولات به بورس صورت گیرد، افزود: استانداردسازی برای عرضه کالاهای با مزیت کشور در بازارهای جهانی مخصوصا برای محصولات صادراتی همچون زعفران، پسته و خرما یکی از مهم ترین مولفه هایی است که می توانیم در حوزه بورس کالا به آن بپردازیم.

پورابراهیمی ادامه داد: از سوی دیگر تضمین فرآیند از زمان عرضه تا تحویل کالا در خارج از کشور در ساختاری همانند بورس کالایی و بازار سرمایه صورت می گیرد لذا دغدغه هایی که  طی سال های اخیر از نظر عرضه و صادرات محصولات کشاورزی بود از طریق مکانیزم بورس کالا می تواند برطرف شود که این ظرفیت بسیار مهم هم اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: طی یکی دو سال اخیر به واسطه ورود زعفران به بورس کالا تولید کنندگان، صادرکنندگان و تمامی فعالان این حوزه انتفاع چند برابری کسب کردند به طوری که در ۶ ماهه اول امسال ۶ هزار میلیارد تومان قرارداد آتی زعفران در بورس معامله شده است که این ابزار مسیر حرکتی آینده را مشخص می کند به طوری که تولید کنندگان می توانند برای فروش محصول خود در آینده برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی و راه اندازی قرارداد آتی پسته در بورس کالا گفت: پیش بینی در خصوص معامله پسته در بورس هم همین است به طوری که با استمرار این فرآینده همه می توانند از مزایای آن متنفع شوند به طوری که هم کشاورز با قیمت عادلانه محصول خود را بفروشد و هم شفافیت اطلاعاتی ایجاد شود لذا معامله پسته در بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی است که می تواند مسیر حرکت تجارت و تولید پسته در کشور را متحول کند.

پورابراهیمی در ادامه به مزیت های عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این حوزه اولین دغدغه کشاورز، فروش محصول به قیمت عادلانه است که با عرضه محصول در بورس این دغدغه برطرف می شود. از سوی دیگر کشاورز براساس قرارداد آتی امکان رصد قیمتی محصول را دارد به طوری که در زعفران نیز این اتفاق رقم خورد و مسیر حرکت قیمت را به راحتی می تواند در بازار تشخیص داد.

وی با بیان اینکه شفافیت قیمت و پیش بینی روند قیمت در آینده یکی از پیامدهای مثبت عرضه پسته در بورس است، اضافه کرد: همه باید بدانیم که در فرآیند معاملات بورس کالا، ریسکی بابت وصول مطالبات وجود ندارد و کارگزاران عملیات بین فروشندگان و خریداران را تنظیم می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با ورود پسته به بورس کالا، کیفیت و استاندارد سازی محصول تضمین می شود و استاندارد سازی برای حضور در بازار خارجی بسیار مهم است که از طریق بورس کالا تحقق پیدا می کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته صادر شود، عنوان کرد: یکی دیگر از دغدغه هایی که در خصوص عرضه و صادرات پسته داریم تامین منابع مالی است بنابراین یکی از مهم ترین موضوعات در ساختار بورس کالایی این است که تامین مالی توسط مکانیسم بورس انجام می شود و نیازی به وام گرفتن افراد از بانک نیست لذا این موارد کمک می کند تا جنس رفتار تولید را متناسب با فضای جدید، تغییر دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها