اروپا

دولت ترامپ به لطف سازمان تجارت جهانی عوارض تنبیهی بر کالاهای اروپایی وضع کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از راشا تودی، دولت ترامپ به لطف سازمان تجارت جهانی عوارض تنبیهی بر کالاهای اروپایی وضع کرد. مجوز وضع این عوارض به خاطر مسئله دریافت سوبسید های غیرقانونی توسط هواپیماسازی اروپایی ایرباس از طرف سازمان تجارت جهانی صادر شده بود.

اقدامات تنبیهی آمریکا شامل ۱۰ درصد عوارض بر هواپیماهای ایرباس و ۲۵ درصد عوارض بر محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا مثل مشروبات الکلی فرانسه ،پنیر ایتالیا و ویسکی اسکاتلند می شود.

برونو لی مایر، وزیر دارایی فرانسه از این اقدام آمریکا چند ساعت قبل از اجرایی شدن عوارض انتقاد کرد و گفت:ما اروپایی ها طبق چارچوب سازمان تجارت جهانی، تحریمهای مشابه یا حتی سخت تری طی چند ماه آینده وضع خواهیم کرد تا این تحریم های آمریکا تلافی شوند.

لی مایر همچنین خواستار رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکره شد و گفت: در زمانی که اقتصاد جهان در حال کند شدن است، وظیفه ماست که تا حد ممکن از این نوع درگیری ها دوری کنیم.

گروه های تجاری در اروپا مانند شراب سازی ها، تولید کنندگان ابزار در آلمان و تولید کنندگان ویسکی در اسکاتلند اعتراض کرده  و خواستار لغو این عوارض شده اند.

 سازمان تجارت جهانی در روز دوشنبه رسماً به آمریکا مجوز وضع تحریم‌های تجاری را به تلافی سوبسیدهای مالی غیر قانونی برای ایرباس داد. این نهاد تجارت بین الملل به این نتیجه رسید که این سوبسیدها مانع فروش هواپیماسازی بوئینگ آمریکا شده و این بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است.

این درگیری طولانی مدت بین ایرباس و بوئینگ در ۲۰۱۴ آغاز شد یعنی زمانی که واشنگتن فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا را به پرداخت سوبسیدهای غیرقانونی به ایرباس متهم کرد.

یک سال بعد، طی شکایتی مشابه اتحادیه اروپا اعلام کرد بوئینگ ۱۹.۱ میلیارد دلار سوبسید های غیرقانونی از دولت آمریکا بین سالهای ۱۹۸۹ و ۲۰۰۶ دریافت کرده است.

سازمان تجارت جهانی دریافت که هر دو هواپیما سازی ایرباس و بوئینگ میلیاردها دلار سوبسید های غیر قانونی دریافت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها