Sena-IMG_2879.JPG

با توجه به استقبال شركت‌هاي خودرو‌ساز از اوراق سلف خودرو قرار است اين اوراق قبل از گواهي مشاركت خودرو از طريق بازار سرمايه فروخته شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دو نفر از مقامات ارشد بازار سرمایه از روش‌های جدید تأمین مالی در صنعت خودرو با استفاده از اوراق جدید مالی خبر دادند به طوریکه قرار است در گام نخست اوراق سلف خودرو و در مرحله بعد گواهي سپرده مشاركت در توليد خودرو منتشر مي‌شود

بنابراین گزارش، پس از گذشت نيم‌قرن از فعاليت شركت‌هاي خودرو‌ساز در ايران، بازار اوراق تأمين مالي شركت‌هاي خودرو‌ساز براي نخستين بار در كشور تاسيس مي‌شود. اين كار با هدف تأمين مالي شركت‌هاي خودرو‌ساز انجام خواهد شد. قرار است در گام نخست اوراق سلف خودرو منتشر شود. مردم مي‌توانند با خريد اين اوراق مبلغ يك خودرو را آرام آرام پرداخت كنند و خودرو‌ساز‌ها نيز با اين روش منابع مالي مورد نيازشان را برخلاف قبل، زود‌تر از موعد و با هزينه كمتري دريافت مي‌كنند.

در طول چند سال گذشته شركت‌هاي خودرو‌ساز به‌دليل كمبود شديد منابع مالي و كسري شديد نقدينگي چك‌مشتري‌ها را قبل از سررسيد به قيمت پايين‌تري به طلبكارانشان مي‌فروختند، اين موضوع بحران‌هاي مالي خودرو‌ساز‌ها را با پيچيدگي‌هاي بيشتري مواجه كرده بود. اكنون با روش انتشار اوراق سلف، بخشي از منابع مالي مورد نياز براي توليد هر خودرو به‌حساب خودرو‌سازان واريز مي‌شود.

در عين حال قرار است در گام دوم با انتشار اوراق گواهي سپرده مشاركت در توليد خودرو، سرمايه‌گذاران بزرگ‌تر كه تمايل دارند در پروسه توليد يك محصول خاص شركت كنند، از اين طريق در فرايند توليد مشاركت كنند. اوراق سلف خودرو مخصوص سرمايه‌گذاران كوچك و گواهي مشاركت خودرو ويژه سرمايه‌گذاران بزرگ‌تر است.

متقاضيان اوراق سلف خودرو مي‌توانند با خريد چندين برگه كه معادل قيمت يك خودرو است، خودروي مورد نظر خود را در زمان تحويل از كارخانه دريافت كنند. اما ويژگي اين كار اين است كه اولا مي‌توانند قيمت خودرو را يكباره پرداخت نكنند دوما اگر پيش‌بيني مي‌كنند ممكن است قيمت خودرو افزايش يابد بخشي از قيمت اصلي خودرو را به قيمت همين امروز و به قيمت پايين‌تري خريداري كنند. اين كار باعث مي‌شود متقاضيان خريد خودرو بتوانند آرام آرام و همگام با پس‌اندازهايشان قدرت خريد يك خودرو را پيدا كنند.

حسن اميري، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: با توجه به استقبال شركت‌هاي خودرو‌ساز از اوراق سلف خودرو قرار است اين اوراق قبل از گواهي مشاركت خودرو از طريق بازار سرمايه فروخته شود. او گفت: ويژگي اين اوراق اين است كه يك سرمايه‌گذار مي‌تواند تا قبل از تحويل خودرو تعداد برگه‌هاي مشخصي كه معادل كل قيمت اين خودرو باشد را خريداري كند. اگر كسي قصد دارد يك خودرو بخرد براي اينكه از بازار عقب نماند مي‌تواند بخشي از اين مبلغ را در حال حاضر تأمين كند و بقيه را با خريد اوراق سلف در ماه‌هاي بعد پرداخت كند.

    اوراق براي سرمايه‌گذاران بزرگ

به غير از اوراق سلف خودرو نوع دومي از اوراق خودرو نيز كه بيشتر مورد توجه سرمايه‌گذاران بزرگ است در كميته فقهي سازمان بورس به تصويب رسيده و در انتظار رأي شورا و هيأت مديره سازمان بورس است. حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس كالا در اين‌باره گفت:گواهي سپرده مشاركت در توليد خودرو ابزاري است كه خودرو‌‌ساز‌ها به وسيله آن مي‌توانند طرح‌هاي جديدشان را از طريق بورس كالا تأمين مالي كنند. او افزود:سرمايه‌گذاراني كه قصد دارند در بخشي از توليد يك شركت مشاركت كنند مي‌توانند با خريد اين اوراق در توليد مشاركت كنند و در عين حال در سود سهيم باشند. سلطاني‌نژاد توضيح داد:به‌طور مثال ممكن است يك سرمايه‌گذار تمايل داشته باشد فقط در يك خط توليد سرمايه‌گذاري كند نه در كل فعاليت‌هاي يك شركت؛ براي اين كار مي‌تواند از اوراق گواهي سپرده مشاركت استفاده كند.

مديرعامل بورس كالا با بيان اينكه اوراق گواهي سپرده مشاركت در توليد يك ابزار جديد تأمين مالي تلقي مي‌شود، گفت: اگر يك خودرو‌ساز يا هر شركت ديگري طرح سودآوري داشته باشد مي‌تواند منابع مالي لازم براي اجراي آن طرح را با نرخ بهره بهتري نسبت به ساير بازار‌ها از طريق انتشار اين اوراق تأمين كند و در نهايت اين طرح را به يك خط توليد تبديل كند.

    معايب پيش‌فروش خودرو حل مي‌شود

يك تحليلگر بازار سرمايه درباره مزاياي استفاده از اوراق سلف و گواهي سپرده مشاركت در توليد براي صنعت خودرو‌سازي‌ گفت: درصورت استفاده از اين اوراق براي پيش‌فروش خودرو، معايب فعلي پيش‌فروش‌هاي سنتي براي خودرو‌ساز و خريداران به مرور زمان رفع مي‌شود. سعيد اسلامي‌بيدگلي، افزود: راه‌اندازي بازار اوراق سلف و گواهي سپرده خودرو مشتريان زيادي را جذب بازار خواهد كرد و اين موضوع منجر به ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا و تنظيم بازار خواهد شد. او به مزيت‌هاي انتشار اوراق سلف خودرو اشاره كرد و افزود: يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين اوراق شفاف شدن تعهدات خريدار و فروشنده است و ويژگي ديگر تأمين شدن منابع مالي خودروساز‌هاست. در عين حال قطعا خودرو‌سازان تخفيف‌هايي به‌عنوان انگيزه مشاركت براي خريدار درنظر خواهند گرفت و سود بيشتري از بهره بانكي براي آن درنظر خواهند گرفت.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها