• ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
  • کد خبر: 3203
505653.png

حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران دیروز (شنبه) به بیش از ۱۵هزار قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و ۷۲۷ میلیون ریال رسید که رشد ۱۷۶ درصدی را نسبت به معاملات روز پنجشنبه تجربه کرد، چرا که طی این روز حجم معاملات آتی به ۵ هزار و ۴۳۳ قرارداد رسیده بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در اولین روز هفته، سکه شروع هیجان‌انگیزی را تجربه کرد و رسیدن بهای اونس طلا به اوج ۱۵ ماه طی روز جمعه، بازار داخلی سکه را تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب روز گذشته هر پنج سررسید بازار آتی سکه با افزایش نرخ رو به رو شد. براین اساس سکه سررسید اردیبهشت ماه با افزایش ۲/۲۳درصدی با نرخ یک میلیون و ۵۲ هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و۶۵ هزار تومان به فروش رسید و رشد ۲/۴ درصدی را تجربه کرد. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۷۸ هزار تومان معامله شد و افزایش ۲/۶۵ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در حالی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۹۶هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد ۲/۷۴ درصدی رو به رو شد. در پایان نیز سررسید دی ماه با نرخ یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان معامله شد و افزایش ۳/۰۲ درصدی را تجربه کرد.
از سویی در معاملات نقدی نیز طی روز گذشته ، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۸ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۵ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، افزایش قیمت ابتدای روز انعکاسی از صعود اونس در بازارهای جهانی روز جمعه و بالا رفتن فلز زرد تا بهای هزار و ۲۹۲ دلار بود.
در ادامه روز شنبه، سکه به افزایش قیمت خود ادامه داد؛ به‌طوری‌که تا بهای یک میلیون ۵۲ هزار تومان نیز بالا رفت، هر چند که در این سقف قیمتی باقی نماند و نهایتا ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. رقم نهایی ثبت شده برای سکه ۱۷ هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود و موجب شد که فلز گرانبهای داخلی به بالاترین قیمت خود در ۳۲ ماه گذشته برسد. آخرین بار سکه در تاریخ ۲۰شهریور ۹۲ در کانال یک میلیون و ۵۰هزار تومان قرار داشت. همچنین رشد روز شنبه بیشترین میزان افزایش روزانه سکه از ۵اسفند ۹۴ بود. با این حال،‌ به گفته فعالان،‌ رشد رکوردی روز شنبه سکه متناسب با افزایش آن در بازارهای جهانی نبود، عاملی که موجب شد، حباب قیمتی سکه منفی شود. در واقع، سکه در روز شنبه توانایی رشد بیشتری داشت،‌ولی احتیاط معامله‌گران در خرید آن موجب شد که فلز گرانبهای داخلی افزایش بیشتری را تجربه نکند. به گفته فعالان،‌ عدم تناسب رشد سکه با رشد بهای اونس جهانی ناشی از انتظارات برخی معامله‌گران بود. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که اونس روز جمعه به سقف قیمتی خود رسیده و احتمال دارد که روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این موضوع موجب می‌شد که آنها در زمینه خرید سکه احتیاط بیشتری کنند و در انتظار آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه باشند.
از سویی دیروز در کنار سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه و گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.در اولین روز هفته، نیم سکه با ۳ هزار تومان رشد به قیمت ۵۴۴ هزار تومان و ربع سکه با ۲ هزار تومان افزایش به قیمت ۲۹۲ هزار تومان رسید. در اولین روز هفته، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با هزار و ۹۶۰ تومان افزایش به قیمت ۱۰۷ هزار و ۸۰ تومان رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها