شهباز حسن پوربیگلری

شهباز حسن‌پور بیگلری با اشاره به استقبال باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان شهرستان سیرجان از عرضه پسته در بورس کالا گفت: پیش بینی می شود به زودی با آشنایی فعالان بازار پسته با قواعد معاملات آتی، این معاملات که به نوعی خرید و فروش اوراق پسته برای تحویل آینده بوده و پوشش ریسک قیمتی از مزایای اصلی آن است با رونق قابل توجهی روبه رو شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه عرضه کالا در بورس بی‌شک در شفافیت قیمت موثر است، گفت: به طور معمول سازوکار معاملاتی بورس در همه کشورها راهکاری منطقی برای کشف قیمت واقعی است و به تولیدکننده، تجار، صادرکننده و حتی واسطه ها و در مجموع همه ذی نفعان یک بازار کمک می کند تا از اطلاعات روز و واقعی بازار مطلع شوند و به این ترتیب، جلوی رانت اطلاعاتی و مشکلات بازارهای سنتی را می گیرد.

حسن‌پور بیگلری به عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و افزود: مقدمات عرضه پسته در بورس کالا از دو سال پیش شروع شد و پس از موفقیت معاملات گواهی سپرده و آتی زعفران و زیره، عزم جدی برای ورود پسته به ابزارهای مالی بورس کالا شکل گرفت که چند روزی از معاملات گواهی سپرده می گذرد و فردا قرارداد آتی این محصول نیز راه اندازی می شود.

وی با تاکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا به نفع کشاورزان و صادرکننده‌ها و حتی تجار است، اظهارداشت: با فعالیت گستره ۱۲ هزار کشاورز سیرجانی و بیش از ۵۰۰ شرکت تجاری در این شهرستان و ۴۰ شرکتی که  در خارج از کشور به ثبت رسیده است به طور یقین عرضه پسته در بورس کالا از سوی باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این شهرستان با استقبال بالایی روبه رو می شود.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس به تجریه عرضه زعفران و زیره در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از ورود زعفران و زیره به بورس کالا برخی فعالان قدیمی این بازارها تمایل چندانی به حضور در بورس نداشتند اما پس از انجام معاملات و واقعی شدن قیمت ها و امکان کسب سود آنها در معاملات بورس، رفته رفته شاهد رشد ورود آنها به بورس هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به حجم تولید و ارزش بالای بازار پسته به ویژه در شهرستان سیرجان، پیش بینی می شود با ورود سرمایه گذاران و فعالان بازار پسته، معاملات آتی این محصول با رونق قابل توجهی روبه رو شود به گونه ای که  شاهد ورود سرمایه گذاران پرشماری به این بازار خواهیم بود.

نماینده مردم در مجلس دهم بر لزوم صادرات قدرتمند پسته ایرانی در بازار جهانی تاکید کرد و گفت: هزینه تولید بالا و عدم نرخ صادراتی مانعی برای صادرات بهینه پسته به بازار جهانی تلقی می شد، اما اکنون بورس کالا گام مثبتی برای ساماندهی بازار اقتصادی پسته برداشته است که امیدواریم به زودی شاهد تثبیت جایگاه پسته ایرانی در دنیا باشیم.

به گفته نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، در کنار ارزآوری بیشتر برای کشور و شفافیت قیمت ها می توان به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای مرتبط با محصول پسته در شهرستان سیرجان با ورود این محصول به بورس کالا اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها