زغالسنگ

طی سال ۲۰۱۸، برای دومین سال پیاپی، تولید جهانی زغال‌سنگ افزایش داشت که باز هم ناشی از رشد تولید در کشور چین بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات‌آنلاین، تولید زغال‌سنگ در جهان، طی سال گذشته با رشد ۱.۹ درصدی روبه‌رو بود و در این میان، بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ جهان، یعنی چین، بیشترین نقش را در افزایش تولید ایفا کرد. طی سال ۲۰۱۸، چین موقعیت خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ در جهان مستحکم‌تر کرد و ۴۵ درصد از مجموع تولید جهانی را به خود اختصاص داد. این کشور در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۴۵ میلیارد یوان در زمینه پروژه‌های جدید معادن زغال‌سنگ سرمایه‌گذاری کرد. کمبود گاز خانگی که اخیرا در چین مسأله‌ساز شده است منجر به کاهش انگیزه دولت برای تغییر منبع تامین‌کننده انرژی از زغال‌سنگ به گاز شده است. جالب توجه است که افزایش تولید زغال‌سنگ در چین، به تنهایی پاسخگوی بیش از ۷۰ درصد از رشد تقاضای جهانی این ماده بوده است.

رشد واردات چین، در سال ۲۰۱۸، حدود ۴ درصد بود که بیشترین رشد در ۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این امر، به عنوان یک محرک قوی در بازارهای بین‌المللی زغال‌سنگ عمل کرد و منجر به رشد تولید و عرضه استرالیا، اندونزی و روسیه (۳ کشور عمده عرضه‌کننده زغال‌سنگ در جهان) شد.

هند نیز در سال گذشته با ۵.۳ درصد رشد، افزایش چشم‌گیری در میزان تولید خود داشت. علت این امر، افزایش تقاضای داخلی و همچنین برنامه جاه‌طلبانه دولت برای کاهش وابستگی به واردات زغال‌سنگ بود. در آمریکا نیز تولید زغال‌سنگ با کاهش روبه‌رو بود. ایالات متحده به رغم رشد صادرات، طی دوره ۴۰ ساله اخیر، تلاش کرده تا مصرف این سوخت فسیلی به شدت آلاینده را کاهش دهد.

در اروپا نیز، همچنان تولید زغال‌سنگ رو به کاهش است؛ همچنان که کشورهای عضو این اتحادیه نسبت به حذف زغال‌سنگ از اقتصاد خود تعهد کامل را نشان می‌دهند. در آلمان، دولت این کشور، تعداد زیادی از نیروگاه‌های تولید برق از زغال‌سنگ را تعطیل کرده است و به سمت جایگزین کردن آن با تولید برق از گاز رفته است.

میزان تولید زغال‌سنگ در جهان طی ۵ سال اخیر را نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۶۳ درصد زغال‌سنگ تولیدی جهان در منطقه آسیا تولید ‌شد که تولیدکنندگان بزرگی نظیر چین و هند در آن حضور دارند. پس از آن آمریکای شمالی، اروپا و CIS به ترتیب با ۹.۶، ۸ و ۷ درصد از کل تولید جهان بزرگترین، مناطق تولید زغال‌سنگ بودند. منطقه CIS شامل کشورهای عضو شوروی سابق است که روسیه بزرگترین تولیدکننده در میان آن‌ها محسوب می‌شود.

مجموع میزان تولید زغال‌سنگ جهان طی ۵ سال اخیر روندی سهمی‌وار را طی کرده است. تولید جهانی از ۷.۹۷ میلیارد تن در سال ۲۰۱۴ حدود ۸ درصد کاهش داشت و به ۷.۳۳ میلیارد تن در سال ۲۰۱۶ رسید. این در حالی است که این میزان طی ۲ سال اخیر مجموعا ۴.۷ درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها