3b59bd0647e0e0018c0f6a7067002494.jpg

اداره ملی آمار چین در آخرین گزارش خود آمار واردات و صادرات این کشور را در ماه مارس ( فروردین‌ماه) ۹۵ منتشر کرده که استقبال سرمایه گذاران و بازارهای آسیایی را در پی داشته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»؛ با افزایش سطح واردات و صادرات چین در فروردین ماه امسال، تراز تجاری این کشور با افت مواجه شده است.

بر این اساس تراز تجاری چین از ۳۲.۵۹ میلیارد دلار در ماه فوریه (اسفند ماه ۹۴) به ۲۹.۸۶ میلیارد دلار در ماه مارس (فروردین ماه ۹۵) کاهش یافته است.

بر اساس گزارش اداره گمرک چین سطح صادرات کالا در ماه مارس ۱۸.۷ درصد افزایش یافته و میزان واردات افت ۱.۷ درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به تاثیر آمار تجاری کشور چین بر بازار فلزات اساسی همچون مس ، فولاد و دیگر فلزات پیوسته به این کالاها، رشد اقتصادی چین عامل اصلی حرکت این بازارها خواهد بود.

در این زمینه افزایش صادرات فولاد و آلومینیوم چین؛ بازار های جهانی را با چالش های جدی مواجه کره است.

در مقابل اما افزایش واردات مس در چین؛ بازار این فلز سرخ را دوباره روی مدار صعودی قرار داده است.

صادرات چین در ماه مارس در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی قبل از رشد ۱۱.۵ درصدی برخوردار شده که این رقم در حدود ۲.۵ درصد بالاتر از پیش بینی‌ها بوده است.

این در حالی است که صادرات این کشور در ماه فوریه ۲۵.۴ درصد افت کرد که بیشترین کاهش از سال ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود.

با این اوصاف برای نخستین بار طی ۹ ماه گذشته صادرات این کشور در ماه مارس روند افزایشی به خود گرفت که بالاترین رقم از ماه فوریه سال گذشته میلادی تا کنون محسوب می‌شود.

در عین حال آمار واردات چین نیز حاکی از افت ۷.۶ درصدی این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

انتظارات تا پیش از انتشار این رقم حاکی از کاهش ۱۰.۲ درصدی واردات چین داشت که بهتر از انتظارات قبلی بود. واردات چین در ماه فوریه نیز با کاهش ۱۳.۸ درصدی مواجه بوده است.

براساس این گزارش؛ افزایش صادرات و واردات چین حاکی از بهبود شرایط اقتصادی این کشور دارد که باعث شده با انتشار آمار تجاری امیدوار کننده، ریسک پذیری سرمایه گذاران در بازار های کالایی و فلزات اساسی دنیا افزایش یابد.

با بهبود رقم واردات چین در ماه مارس، واردات مس در این دوره زمانی نیز به سطح بالایی رسید و با رشد ۴۰ درصدی در مقیاس سالانه به سطح ۵۷۰ هزار تن بالغ شد که رکورد تازه‌ای به شمار می‌آید.

با افزایش واردات مس، سطح ذخایر این فلز در بورس کالای شانگهای افزایش یافته و کنسانتره نیز با افزایش ۳.۵ درصدی در مقیاس سالانه به ۱.۴ میلیون متریک تن رسید.

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار تن به ذخایر مس کشور چین افزوده شده است. هر چند که هنوز از سوی تقاضای موثر و نهایی، بازار هنوز قابل حمایت نیست، اما سطح واقعی مس پس از انتشار آمار سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات این کشور منتشر خواهد شد.

اگر چه  انتشار آمار تجاری چین باعث شده تا بازار جهانی فلزات اساسی با شروعی مثبت کار خود را در هفته جدید آغاز کند، اما نگرانی از بابت افزایش ذخایر نفتی جهان و احتمال تداوم کاهش قیمت این طلای سیاه پس از بی نتیجه ماندن نشست اعضای اوپک بر سر فیریز عرضه نفت، باعث شده مسیر بازار فلزات اساسی همچنان با نوسان منفی مواجه باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها