image.jpeg

با توجه به اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در خصوص نوسانات نرخ ارز همواره نگرانی دارند، راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز ضروری است.

به گزارش  «پایگاه خبری بورس کالای ایران» دکتر محمد اقبال نیا، مدیرعامل کارگزاری حافظ با بیان مطلب فوق گفت: همواره سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران با چالش روبه رو هستند، به طوری که یکی از عوامل بازدارنده برای ورود آنها در سرمایه گذاری ها، عدم پوشش ریسک نرخ ارز است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی معاملات آتی ارز به کاهش نرخ بهره کمک می کند، خاطر نشان کرد: همواره بین نرخ بهره و ارز رابطه تنگاتنگی وجود دارد و از این رو اگر نرخ ارز در بازاری منسجم و سامان یافته شکل بگیرد، بر نرخ بهره نیز تاثیری مثبت خواهد گذاشت و در نتیجه نرخ بهره در کشور با نرخ ارز متناسب خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری حافظ در ادامه افزود: عدم تناسب بین نرخ بهره و ارز سبب شکل گیری فرصت های  آربیتراژی خواهد شد که براثر عدم ثبات در بازار ارز رخ می دهد.

وی با بیان این که در حال حاضر نرخ ارز و بهره به صورت دستوری تعیین می شود، تاکید کرد: با شکل گیری معاملات آتی ارز، قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

به گفته دکتر اقبال نیا؛ در حال حاضر یکی از دلایل به تاخیر در راه اندازی معاملات آتی ارز، علاقه برخی افراد به نسخه های دستوری تعیین قیمت ارز و بهره است، اما باید به این نکته توجه داشت که تعیین دستوری قیمت ارز و بهره برای کوتاه مدت دارای جذابیت است و در بلندمدت جوابگو نیست و به اقتصاد کشور لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

سفته بازان از بازار حذف نمی شوند

وی اظهار داشت: در بازار ارز نگرانی هایی در خصوص فعالیت های سفته بازان نیز وجود دارد، اما واقعیت این است که این افراد که به صورت کوتاه مدت و دوره ای وارد بازار ارز می شوند، سبب ایجاد نشاط و نقدشوندگی بازار هستند و وجود آنها برای بازار ضروری است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این افراد ریسک های بزرگ را می پذیرند و اگر نباشند، نشاط و نقدشوندگی در بازار وجود نخواهد داشت، البته در برخی از موارد این افراد سبب شکل گیری قیمت های کاذب و غیرواقعی می شوند، اما باید تمام ابعاد بازار را پذیرفت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز سفته بازان بازار ارز، وارد بازار غیرمتشکل می شوند و تنها هدف آنها، به دست آوردن سود است؛ در این بین حضور آنها در معاملات نقدی ارز، لطمات زیادی به بازار فیزیکی و کلیه بازارهای تابع ارز می زند که با راه اندازی معاملات آتی ارز، عمده این نگرانی و ایجاد فضای کاذب در بازار فیزیکی ارز برطرف می شود. 

به گفته دکتر اقبال نیا؛ با راه اندازی معاملات آتی ارز، سفته بازی ها از معاملات ارز فیزیکی به ارز کاغذی انتقال می یابد و به این ترتیب منطق اقتصادی در بازار ارز حاکم خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری حافظ در پایان گفت: با توجه به اینکه بورس کالای ایران تجربه خوب و موفق راه اندازی معاملات آتی سکه را در کارنامه دارد، به نظر می رسد راه اندازی معاملات آتی ارز نیز می تواند از طریق بازار بورس کالای ایران شکل بگیرد.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها