18643.jpg

با توجه به لغو تحریم ها و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی در ایران، اقتصاد ایران نیازمند راه اندازی معاملات آتی ارز است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محسن احمدی، مدیرکالایی کارگزاری آتی ساز بازار با بیان گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی اتفاقی خوب در این حوزه برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی به منظور پوشش ریسک نوسانات ارز خواهد بود؛ چرا که معاملات آتی ارز به سرمایه گذاران خارجی و داخلی با توجه به کاهش نوسانات نرخ،  قدرت تصمیم گیری بیشتری می دهد.

وی افزود: با توجه به لغو تحریم ها، ضروری است که هر چه زودتر با رفع مشکلات بنیادی، بازار آتی ارزی با همراهی، همفکری و تعامل بازار پول و سرمایه راه اندازی شود.

وی همچنین افزود: راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند بر ثبات نرخ ارز ؛ شفافیت و روان تر شدن معاملات تاثیر به سزایی داشته باشد، به طوری که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با پیش بینی از آینده می توانند وارد معاملات شده و نسبت به نوسانات قیمت ارز نگرانی نداشته باشند.

مدیرکالایی کارگزاری آتی ساز بازار در ادامه با اشاره به اینکه در بازار معاملات آتی ارز، صراف ها می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند، افزود: با راه اندازی معاملات آتی ارز، سفته بازان در بازار نقدی کاهش یافته و به این ترتیب قیمت ارز تحت تاثیر هیجانات روزمره قرار نخواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: راه اندازی قراردادهای آتی به چندین سال قبل و بر روی سکه طلا برمی گردد؛ معاملاتی که در بورس کالای ایران تاسیس شد و این بورس در دوران اوج التهابات و نوسانات بازار طلا و دلار، توانست به شیوه مطلوبی بازار آتی سکه را مدیریت کند؛ از این رو بورس کالا مسیرهای آزمون و خطاها را طی کرده و امروز آماده راه اندازی معاملات آتی ارز با اعلام نظر بانک مرکزی است.

به گفته احمدی؛ راه اندازی معاملات آتی ارز به افزایش عمق بازار کمک می کند و این موضوع می تواند از دستکاری و جهت دهی ها در بازار نقدی جلوگیری کند و در نتیجه بازار ارز شفاف تر شده و سرمایه گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه گذاری در بخش های مختلف می پردازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها