شاپور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی باید بیش از میزان فعلی باشد. از طرف دیگر یکی از مهمترین راه‌های کنترل نقدینگی، فعالیت این بازار است؛ بر این اساس باید منابع مالی موجود را به سمت آن هدایت کنیم.

به گزارش «کالاخبر»، فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی با فعالان بازار سرمایه، عنوان کرد: خدا را شاکریم که در خانواده بازار سرمایه شکافی وجود ندارد و این بازار در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده اهالی بازار سرمایه موضوع مالیات‌ها بود. در این رابطه باید با کمک یکدیگر، دامنه بهینه مالیاتی بازار سرمایه را تعیین کنیم. در نظر داشته باشید که رویکرد مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در این خصوص مثبت است.البته موضوع مالیات باید از طریق مجلس شورای اسلامی تعین تکلیف شود.

وزیر اقتصاد ضمن اشاره به تقدیر رییس جمهور از دکتر شاپور محمدی، افزود: عملکرد رییس سازمان بورس در مسیر توسعه بوده است. در این نشست رییس جمهور از مدیریت رییس سازمان و نیز از جایگاه فعلی بازار سرمایه هم تقدیر کرد.

دژپسند با اشاره به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی، تاکید کرد: سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی باید بیش از میزان فعلی باشد؛ از طرف دیگر یکی از مهمترین راه‌های کنترل نقدینگی، فعالیت این بازار است که باید منابع مالی را به سمت آن هدایت کنیم که در این مسیر مهمترین اقدام فرهنگ سازی و آموزش است؛ بنابراین باید با آموزش، مسیر ورود به بازار سرمایه را هموار کنیم.

دژپسند به ضرورت افزایش میزان تامین مالی بخش مولد اقتصاد از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: بورس باید برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی آمادگی لازم را داشته باشد؛ در این راستا، تامین مالی بخش مولد اقتصاد یکی از رسالت‌های این بازار است.

وی با بیان اینکه توسعه و تعمیق بازار سرمایه از وظایف مهم فعالان اقتصادی است، توضیح داد: شورای عالی بورس تمام تلاش خود را برای توسعه بازار سرمایه به کار خواهد گرفت و من اطمینان دارم مجموعه فعلی بازار سرمایه در مسیر توسعه حرکت می کنند.

تعامل بیشتر سیاست‌گذاران ارشد اقتصادی با اهالی بازار سرمایه

نشست هم‌اندیشی فعالان بازار سرمایه به همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با حضور دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و امیدعلی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه، بازار سرمایه با ریسک‌های بسیاری از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی مواجه است، افزود: موانع متعددی پیش روی توسعه این بازار است که امیدوارم با کمک وزارت اقتصاد حل شود.

وی ادامه داد: بازار سهام کشور به تغییر برخی قوانین و مقررات نیاز دارد. تغییر نگاه به معافیت‌های مالیاتی، انعطاف در بازپرداخت‌ها، محدودیت در تامین مالی های بزرگ از طریق شبکه بانکی، اصرار بر قیمت‌گذاری از جمله پیش نیازهای بازار سرمایه است.

اسلامی با بیان اینکه بورس کشور با محدودیت‌ها رو به رو است، تصریح کرد: مشکل مالیاتی نهادها و ابزارهای مالی، موضوع عوارض کسب و پیشه و محدودیت های بانک مرکزی برای شرکت‌های تامین سرمایه از جمله این موارد است و حل این مشکلات به تعامل بیشتر سیاست‌گذاران ارشد اقتصادی با اهالی بازار سرمایه امکان پذیر است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: امیدوارم یک نماینده از بازار سرمایه در جلسات شورای عالی پول و اعتبار حضور داشته باشد تا صدای بازار سرمایه نیز شنیده شود.

در ادامه این نشست روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران و بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به اینکه صنعت کارگزاری امروز با دو مشکل بزرگ مواجه است، گفت: موضوع عوارض کسب و پیشه یکی از مشکلات مهم صنعت کارگزاری است که امیدوارم این مشکل با مساعدت شما حل شود.

وی بیان کرد: مشکل عوارض کسب و پیشه با وجود پیگیری‌های متعدد حل نشده است؛ البته تعاملاتی با شورای شهر انجام شده و امیدواریم در بازنگری ضریب عوارض کسب و کار کارگزاران و سایر نهادهای مالی تعدیلاتی انجام شود.

میرصانعی مالیات بر ارزش افزوده داد و ستد اعتبارات را مشکل بعدی صنعت کارگزاری دانست و توضیح داد: کارگزاران در سال‌های گذشته از اعتباراتی که در اختیار مشتریان قرار داده بودند، مالیات بر ارزش افزوده نگرفته‌اند، اما ممیزین مالیاتی، برای این سال ها مالیات تعیین کرده اند. اخیراً ممیزین مالیاتی ارقام نجومی مالیاتی به کارگزاران اعلام کرده اند که حتی چند برابر سرمایه کارگزاری ها است؛ این موضوع تبعات زیادی برای صنعت دارد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. اعتبارات پرداخت شده، به نوعی بخشی از خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار است و بنابراین مشمول مالیات ارزش افزوده نیست.

وی ابراز امیدواری کرد با کمک وزارت اقتصاد این مشکل نیز حل شود و افزود: بازار سرمایه در حال حاضر شرایط مطلوبی را تجربه می کند، اما همچنان برای توسعه بیشتر به اصلاح برخی قوانین نیاز دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها