اقتصاد

پس از جنگ تجاری چین و آمریکا که تأثیر زیادی بر اقتصاد دنیا داشته است، اکنون شدت گرفتن جنگ تجاری میان اندونزی و اروپا باعث شده بورس‌های کالایی جهان میزبان تحولات تازه‌ای باشند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، در ماه‌های اخیر جنگ تجاری بین اندونزی و اروپا موضوع اصلی رسانه‌ها بوده است. به دنبال افزایش تعرفه واردات روغن نخل (پالم) تولید اندونزی توسط کشورهای اروپایی، دولت اندونزی هم اعلام کرد که تعرفه واردات لبنیات از کشورهای اروپایی را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب قرار است تعرفه وارداتی این محصولات بین ۸ تا ۱۸ درصد افزایش یابد.

این جنگ تجاری بین اندونزی و اتحادیه اروپا تقریباً از ابتدای سال جاری میلادی شروع‌شده، ولی اخیراً به اوج خود رسیده است. ابتدا کمیسیون اروپا اعلام کرد استفاده از روغن نخل در فرآیند تولید سوخت‌های گیاهی باید محدود شود، زیرا تولید این روغن، بخش زیادی از جنگل‌ها را نابود می‌کند و برای پیشگیری از این خطر زیست‌محیطی محدودسازی تولید روغن نخل، گریزناپذیر است.

اروپا از ماه ژوئن سال میلادی جاری واردات روغن نخل را محدود کرد و همین مساله باعث شد تا اندونزی نیز مقابله‌به‌مثل کند. از طرف دیگر کشورهای اندونزی و مالزی که در تولید این محصولات جایگاه‌های اول را در دنیا دارند، هشدار دادند ادامه این کار زمینه را برای جنگ تجاری فراهم می‌کند، چراکه این کشورها هم در پاسخ به سیاست اروپا عکس‌العمل نشان خواهند داد.

این کشورها تصمیم اتحادیه اروپا را تبعیض‌آمیز ارزیابی و تأکید کردند این سیاست زمینه‌ساز توسعه فقر در کشورهای آسیایی می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های شغلی موجود در این کشورها را تهدید می‌کند.

اندونزی در چارچوب اقدامات واکنشی خود، در گام اول تعرفه واردات لبنیات از کشورهای اروپایی را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داد و تأکید کرد که آماده است تا این افزایش تعرفه‌ها را تا ۲۵ درصد نیز ارتقا دهد. این کشور همچنین اعلام کرده تولیدکنندگان لبنیات در کشورهای دیگر از قبیل استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و هند هم ممکن است مشمول این تعرفه‌ها شوند زیرا این کشورها هم در نظر دارند استفاده از روغن نخل را محدود کنند.

انتظار می‌رود این جنگ تجاری، زمینه‌ساز افزایش قیمت انواع فرآورده‌های لبنی در بازارهای جهانی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها