کوهکن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری در هر شرایطی جوابگو نخواهد بود، گفت: در برخی از شرایط خاص ممکن است که فرمول‌های حاکم بر عرضه و تقاضا باعث برهم خوردن تعادل موجود در بازار برخی از کشورها شود که دولت ها جهت رفع نیازهای اساسی مردم در بازار ناگزیر به کنترل و نظارت بر قیمت کالاها خواهند بود. اما در شرایط کلی اجرای این سیاست در بلندمدت پیشنهاد نمی شود. ضمن اینکه با توجه به عملکرد بورس کالا به‌عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نیست.

به گزارش «کالاخبر»، محسن کوهکن با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری به هیچ عنوان در هر شرایطی پاسخگوی نیازهای موجود در بازار نیست، در گفت‌وگو با میزان اظهار داشت: آشفتگی های اقتصادی در بازارهای مختلف، عموما از اعمال سیاست های دستوری نشات می گیرد و باید به این نکته تاکید کرد که تعیین قیمت های دستوری برای کالاها برای بلندمدت سیاست درستی نیست و رانت های میلیاردی را برای عده ای خاص ایجاد می کند.

وی با تاکید بر نقش بورس کالا در تنظیم بازارهای مختلف، گفت: باید کل زنجیره تولید محصولات کشاورزی، صنایع و سایر کالاها در بورس مورد معامله قرار گیرد تا همواره تعادل عرضه و تقاضا در بازار برقرار باشد و از بروز رانت جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت ها دارد، اظهار داشت: باید توجه داشت که به جای قیمت گذاری دستوری، می توان بیش از گذشته از کارکردها و ظرفیت های بورس کالا برای شکل گیری معاملات شفاف و براساس واقعیت های اقتصادی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری، علاوه بر اینکه باعث برهم خوردن نظم و تعادل بازار می شود، بازار را هم دچار تنش های فراوان می کند؛ این در حالی است که با توجه به عملکرد بورس کالا به‌عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نیست، بلکه قیمت‌ها می تواند در بورس کالا و در مقابل دیدگان همه کشف شده و ضمن نظارت بر معاملات، می توان از طریق عرضه محصولات مختلف در بورس، بازارهای کالایی را تنظیم کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس با تاکید بر اینکه کشف قیمت عادلانه در بورس های کالایی، از ایجاد رانت جلوگیری می کند، افزود: اصل عرضه کالاها از طریق بورس اقدامی درست و کارشناسی بوده و عرضه انواع محصولات و کالاها از طریق بورس کالا از سوی نمایندگان مجلس مورد حمایت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها