سیر تکاملی

سیر تکاملی قبض محصولات کشاورزی یکی از کلیدهای موفقیت بورس کالا و معاملات آتی کشور برزیل است. هر چند در ابتدا، قبض محصولات کشاورزی فیزیکی تعداد سرمایه گذاران معدودی را جذب می کرد؛ چون بسیاری از تأمین کنندگان مالی نمی خواستند ریسک دریافت کالاهای فیزیکی را بپذیرند. در واکنش به این مشکل، قبض محصولات کشاورزی مالی ایجاد شد که تعداد بیشتری از سرمایه گذاران را جذب کرد؛ چون تسویه آن به صورت نقدی انجام می گرفت.

به گزارش اختصاصی گروه مطالعات « کالاخبر» ؛ در شماره های قبلی گزارش های «بورس کالا و اقتصاد» به بررسی ادبیات موجود در بازارهای مالی دنیا و مزایا و کارکردهای معاملات آتی در بورس های کالایی پرداختیم. مطالعه موردی کشورها و بررسی بورس های کالایی آنها موضوع دیگری است که در این گزارش ها به آنها خواهیم پرداخت. در این شماره از سری گزارش های «بورس کالا و اقتصاد» سیر تکاملی قبض محصولات کشاورزی در بورس کالا و معاملات آتی کشور برزیل مورد بررسی قرار گرفته است.

در اواخر دهه ۱۹۷۰، ویژگی بخش کشاورزی برزیل وفور اعتبارات یارانه ای و تضامین حداقل قیمت بود. ولی از طریق آزادسازی تدریجی در دهه ۱۹۹۰، وضعیت بخش کشاورزی با تضمین بدهی های معوقه روستایی، خصوصی سازی و تغییر موقعیت دولت که به صورت محلی تر و شفاف تر عمل کرد، تأمین مالی و بازاریابی بخش کشاورزی بهبود یافت.

با وجود این پیشرفت ها، برای نظارت بر وام های بخش کشاورزی راهکارهای رسمی و مطمئنی وجود نداشت و تضمینی برای وام های کشاورزی نبود. در واکنش به این شرایط، براساس قانون شماره ۸۹۲۹  قبض محصولات کشاورزی ایجاد شد.

قبض محصولات کشاورزی اوراق قرضه ای است که تولیدکنندگان، انجمن ها و تعاونی های روستایی صادر می کنند تا منابع مالی مورد نیاز را برای تولید به دست آورند. سه نوع قبض محصولات کشاورزی وجود دارد:

۱- قبض فیزیکی محصولات کشاورزی: وقتی که اوراق قرضه صادر شد، تولیدکننده وجه نقد یا نهاده ها را دریافت می کند و باید مقدار محصول توافق شده را در تاریخ  و مکان توافق شده تحویل دهد.

۲- قبض محصول کشاورزی مالی: تولیدکننده وجه نقد یا نهادها را پس از صدور اوراق قرضه دریافت می کند، ولی  بدهی خود را به جای محصول، با وجه نقد تسویه می کند.

۳- قبض محصول کشاورزی با شاخص قرارداد آتی: تولیدکننده پس از صدور اوراق قرضه وجه نقد یا نهاده ها را دریافت می کند، ولی تسویه بر مبنای میزان تولید مندرج در اوراق قرضه ضرب در قیمت مرجع مورد توافق در هنگام تسویه است.

منفعت اصلی قبض محصولات کشاورزی این است که با کاهش ریسک، تأمین کنندگان مالی جدیدی را وارد بازارهای مالی کشاورزی می کند.

قبض محصولات کشاورزی، از طریق راهکار حل و فصل دعاوی بدون مراجعه به مراجع قضایی، پرداخت در صورت عدم اجرای تعهدات یا نقض پیمان توسط صادرکننده اوراق قرضه را تضمین می کند. این مسئله ریسک خطرات اخلاقی را کاهش می دهد و در صورت نیاز، سرعت بازیافت وام را افزایش می دهد.

اصلاح بیشتر قراردادهای قبض محصولات کشاورزی به ایجاد قبض شاخص محصولات کشاورزی منجر شد که علاوه بر تسویه نقدی، ریسک قیمت را نیز از فروشنده این اوراق به خریدار منتقل می کند. علاوه بر این، قبوض محصولات کشاورزی در شرایطی معامله می شوند که رویت پذیری، شفافیت و امنیت عملیات را تضمین می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها