قهوه در بورس برزیل

یک بازار معاملات آتی درصورتی کارآمد است که بین قیمت بازار آتی و قیمت بازار نقدی در زمان سررسید قرارداد همگرایی وجود داشته باشد. براساس این معیار، قراردادهای قهوه و گاو زنده بورس معاملات آتی کالای برزیل قراردادهایی کارآمد هستند. بطوریکه، داده های بورس کالا و معاملات آتی برزیل ترسیم تصویری دقیق از ترکیب بازار را میسر می سازد. در این شماره از سری گزارش های «بورس کالا و اقتصاد»، پیش نیازهای محیط معاملاتی برای سرمایه گذاری امن و جذاب در بازار قراردادهای آتی قهوه در بورس کالا و معاملات آتی برزیل مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه مطالعات «کالاخبر»، در این رابطه نخست باید به این نکته توجه کرد که برای قراردادهای قهوه و گاو زنده، یکسری پیش نیازهای اصلی در محیط معاملاتی وجود دارد که بورس کالا و معاملات آتی برزیل را به مکانی جذاب و امن برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. از جمله این پیش نیازها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•        بازارها نقدشونده هستند؛

•        معامله در محیطی کنترل شده و قانونمند انجام می شود که تحت پوشش قوانین و آیین نامه های بورس کالا و معاملات آتی برزیل و نظارت کمیسیون اوراق بهادار و بانک مرکزی برزیل قرار دارد؛

•        اطلاعات بازار به صورت شفاف منتشر می شود تا از نابرابری هایی که ممکن است به نفع برخی گروه ها باشد پرهیز شود؛

•        اتاق پایاپای بورس به عنوان طرف اصلی معاملات عمل می کند تا عملکرد قراردادهایی که از طریق بورس منعقد شده اند، تضمین شود.

ترکیب موقعیت های معاملاتی باز نمایانگر حضور قدرتمند و روزافزون سرمایه گذاران در هر دو بازار قهوه و گاو زنده بورس کالا و معاملات آتی برزیل است. به نظر می رسد فعالان نهادی، خرده فروشی (افراد) و فعالان غیرمقیم در این بازار حضور قدرتمندی دارند. در اینجا بر دو نکته تأکید می شود:

نخست اینکه حضور سرمایه گذاران در بازار گاو زنده بسیار بیشتر از بازار قهوه است؛ چون قرارداد گاو زنده این بورس دارای تسویه نقدی است و خطر درخواست تحویل از طرف های معامله وجود ندارد. دوم اینکه برخلاف برخی از بورس های کالا از قبیل بورس های چین و هند، هیچ گونه محدودیت در زمینه نوع سرمایه گذارانی که در این بورس به فعالیت می پردازند وجود ندارد؛ به استثنای اینکه تمامی سرمایه گذاران باید الزامات همیشگی حداقل نقدینگی را رعایت نمایند.

در بازار قهوه در سال ۲۰۰۱، بزرگترین شرکت کنندگان بازار، افراد و شرکت های غیرمالی (تعاونی ها، صنایع تولید نهاده ها و شرکت های تجاری) بودند. اما در سال های بعدی، مشارکت سرمایه گذاران غیرمقیم، شرکت های مالی (بانک ها) و نهادهای سرمایه گذار (صندوق ها) در کانون توجه قرار داشت، درحالیکه مشارکت شرکت های غیرمالی همچنان چشمگیر بود.

یکی از ویژگی های مهم بازار قهوه برزیل، نقش اساسی سرمایه گذاران نهادی در سازماندهی "معامله با قیمت ثابت"  از طریق ترکیب قبض محصولات روستایی با بازارهای آتی، می باشد. مثلا فرض کنیم که سرمایه گذاری قبض تولیدکننده ای را در ماه مارس، با سررسید ماه دسامبر، خریداری می کند. از طریق این راهکار، سرمایه گذار منابع مالی را در ماه مارس به تولیدکننده قرض می دهد تا منابع مالی محصول را تا زمان برداشت تأمین کند. تولیدکننده به عنوان وثیقه ای برای وام، تعهد تحویل تعداد مشخصی کیسه محصول را به سرمایه گذار در ماه دسامبر می پذیرد. وقتی این منابع مالی از طریق قبض محصول روستایی در اختیار تولیدکننده قرار می گیرند، سرمایه گذار می تواند با انعقاد قراردادهای آتی قهوه برای ماه دسامبر، قیمت فروش قهوه را تثبیت کند. بدین ترتیب، سرمایه گذار می تواند سطح سود را با ترکیب قیمت های خرید با قیمت های فروش تعیین کند تا نرخ بازگشتی را که بالاتر از نرخ بهره پایه برزیل است تضمین کند.

براساس قوانین برزیل، تحویل فیزیکی کالا توسط صندوق های سرمایه گذاری ممنوع است. بنابراین، صندوق های سرمایه گذاری این قرادادها را با شرکت های برشته سازی قهوه و یا شرکت های صادراتی معامله می کنند که تحویل گیرنده قهوه هستند. از طریق این مبادله، نهادهای سرمایه گذار می توانند به قراردادهای آتی قهوه به عنوان بخشی از راهبرد متنوع سازی سبد محصولات خود دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، بازارهای قهوه و گاو زنده از حجم معاملات کافی برخوردار است که به نهادهای سرمایه گذار اجازه می دهد این انواع معاملات را بدون رویارویی با محدودیت های نقدشوندگی اجرا کنند.

قهوه بورس کالا و معاملات آتی برزیل به عنوان بازار بازی که کالایی بین المللی را معامله می کند، به دقت تحولات بورس بین المللی مرجع، یعنی هیئت تجاری نیویورک را دنبال می  کند. بورس معیار برای قهوه روبوستا، بورس بین المللی قراردادهای آتی مالی لندن بود که اکنون بخشی از NYSE-Euronext است. در نتیجه، تعیین قیمت نتیجه تحولات بازار بین المللی است. نوسان قیمت، که جذاب ترین نکته برای جلب سوداگری است، نیز معمولا از بازار بین المللی تبعیت می کند.

معلوم نیست چه میزان از سوداگری های سرمایه گذاران کوچک و کشاورزان در بازارهای برزیل قابل اجرا نیست. با وجود این، اقدامات تنظیمی برای کنترل سطح سوداگری در بازارها، محدود ساختن امکان نکول و ترویج سرمایه گذاری های مسئولانه انجام گرفته است.

بورس کالا و معاملات آتی برزیل برای افزایش جذابیت بازارهای خود برای سرمایه گذاران ابتکارات متعددی را به اجرا درآورده است. یکی از این ابتکارات، صندوق معاملات بازار کشاورزی است که برای افزایش نقدشوندگی بازارهای این بورس بدون تضعیف ثبات مالی یا یکپارچگی بازار طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها