بهادرانی

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت باید در سیاست گذاری اقتصادی تکلیف را مشخص است آیا همچنان می خواهد با قیمت گذاری دستوری به مصرف کنندگان به خصوص اقشار ضعیف کمک کند یا اینکه به بازارها اجازه حرکت در مسیر واقعی را دهد؛ در این زمینه تجربه سال ٩٧ نشان داد، انتخاب قیمت گذاری دستوری تنها فقرا را فقیرتر می کند.

به گزارش کالاخبر، ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران به ارتباط تنگاتنگ رونق تولید و پیاده سازی اقتصاد بازار اشاره کرد و گفت: در شرایطی سال ٩٨ به نام رونق تولید لقب گرفته است که دولت باید سیاست گذاری های خود را مشخص کند. اینکه کمامان به قیمت گذاری دستوری کالاها برای حمایت از مصرف کنندگان اعتقاد دارد یا اینکه اجازه می دهد بازارها بدون دخالت های دستوری حرکت کند. 

وی با انتقاد از ورود دلار ٤٢٠٠ تومانی به اقتصاد گفت: آمارها نشان می دهد که نرخ دلار ارزان و غیر واقعی نتوانست از رشد قیمت کالاها جلوگیری کند و تنها به سخت تر شدن شرایط مردم به خصوص اقشار ضعیف تر از نظر مالی منتهی شد. همچنین نتیجه دیگر این اقدام، تولید رانت گسترده در اقتصاد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید با احترام به مکانیسم بازار از ایجاد رانت در اقتصاد جلوگیری کرد که در این زمینه به منظور وجود شفافیت در معاملات می توان از ظرفیت های بازار سرمایه بهره برد.

وی توضیح داد: اقتصاد دستوری همواره مانع رشد بازارهایی می شود که رسالت آنها ایجاد شفافیت و کشف قیمت واقعی کالاهاست به این ترتیب بستری همچون بورس کالا با نگاه دستوری به اقتصاد نمی توانند کارایی حداکثری خود را در اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: اما با اعتقاد به اقتصاد بازار، راه برای توسعه بورس کالا و عرضه همه جانبه محصولات و کالاهای اساسی در بورس باز می شود و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز می توانند از این طریق به افزایش رقابت در اقتصاد کمک کنند.  

بهادرانی با بیان اینکه سود پیاده سازی اقتصاد بازار به مردم منتقل می شود گفت: با این رویکرد دولت می تواند به شکل هدفمند تری از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کند و به جای اختصاص ارز ارزان و هدر رفت منابع، یارانه لازم را به این دو بخش اختصاص دهد. 

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا اقتصاد ما از ظرفیت های بازار سرمایه به اندازه کافی بهره نمی برد؟ گفت: یکی از عوامل مهم در این زمینه عدم آگاهی مسوولان، فعالان اقتصادی و حتی کارآفرینان ما نسبت به بازار سرمایه است. برای مثال این پرسش مطرح است که چرا ما از صکوک (ابزارهای مالی اسلامی) استفاده کمی می کنیم؛ اصلا خیلی ها نمی دانند صکوک یعنی چه در حالیکه در دنیا حتی کشورهای غیر مسلمان از امکانات مالی کشور های مسلمان نهایت استفاده را می کنند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: براساس آمارها دولت های غرب بیشترین استفاده را از صکوک انجام می دهد  در حالیکه ما کشور های مسلمان در این زمینه در سطح ابتدایی عمل می کنیم به این ترتیب از نیازهای اصلی توسعه بازار سرمایه مت توجه ویژه به توسعه فرهنگ بورس و ابزارهای مالی برای همه اقشار است.

بهادرانی در پایان اظهار داشت: همین نبود آگاهی باعث شده است تا ساختارهای سنتی کماکان در میان فعالان اقتصادی پرطرفدار باشد که امیدوارم با طراحی برنامه های ویژه آحاد جامعه به مرور با مفاهیم، کارکردها و مزایای بازار سرمایه آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها