China-Economy-1-2.jpg

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی برخی تحولات مهم در صحنه اقتصاد جهان رخ داد که بر رفتار سرمایه گذاران و بازارهای مختلف تاثیر گذاشت، از آنجا که این تاثیرات پایا هستند درک آنها می تواند سرنخ هایی در باره آینده در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این گزارش به سه رویداد مهم اشاره شده است.

۱- سقوط شاخص بورس چین، بازار مالی چین سال جدید میلادی را بسیار بد آغاز کرد. در روزهای نخست ماه ژانویه، سقوط شاخص بورس شانگهای به حدی بود که نهاد ناظر بر بازار مالی این کشور معاملات را متوقف کرد. کاهش شدید شاخص مالی احتمالا تحت تاثیر انتشار خبرهای منفی غیرمنتظره از اقتصاد این کشور رخ داد.

در هفته نخست امسال شاخص ترکیبی بورس شانگهای نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافت. این کاهش بر بازارهای مالی دیگر از جمله بازارهای اروپا و آمریکا تاثیر منفی گذاشت بطوری که شاخص اف تی اس ایی ۳۰۰ اروپا حدود ۶.۸ درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین کاهش هفتگی از آگوست سال ۲۰۱۱ بود. همچنین شاخص های بورس آمریکا در آن هفته، بیشترین کاهش هفتگی را در تاریخ خود تجربه کردند. شاخص متوسط صنعتی داوجونز ۶.۱۹ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۶ درصد کاهش یافت.

این تحولات سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران و حرکت آنها به سمت ارزهای امن بویژه ین ژاپن شد. هراس از افق اقتصاد چین سبب شد در هفته دوم ماه ژانویه نیز شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان کاهش پیدا کنند.

۲-نوسان شدید قیمت نفت. در هفته های اول سال جاری میلادی سه عامل یعنی هراس از سرنوشت اقتصاد جهان، لغو تحریم های ایران و نگرانی ها در باره مازاد عرضه سبب کاهش شدید قیمت نفت شد اما در هفته های اخیر این وضعیت تغییر کرده است. از یک سو برخی تولیدکنندگان بزرگ نفت تلاش می کنند راهی برای افزایش نیافتن عرضه بیابند و از سوی دیگر پیش بینی شده وضعیت اقتصاد جهان در آینده بهتر شود. هر دو عامل زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کرده است.

هنوز در باره توافق تولیدکنندگان نفت بر سر حفظ میزان تولید در سطح ماه ژانویه اطمینانی وجود ندارد اما تلاش های صورت گرفته سبب شده قیمت ها رشد کند. اگر توافقی حاصل شود انتظار می رود قیمت نفت در ماه های آینده به تدریج افزایش یابد.

۳-اقدامات حمایتی بانک های مرکزی. سومین تحول مهم در سه ماهه نخست امسال، اجرای برنامه های جدید حمایتی از سوی بانک مرکزی چین و بانک مرکزی اروپاست. البته به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا نیز در همین راستا بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشته است.

وضعیت بد شاخص های اقتصادی در چین و منطقه یورو بانک های مرکزی چین و اروپا را به اجرای سیاست های حمایتی جدید وادار کرده است. بر مبنای همین برنامه هاست که سرمایه گذاران معتقدند در ماه های آینده وضعیت اقتصاد جهان بهتر خواهد شد.

پیش بینی شده بود بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تنها ۲ بار نرخ های بهره را بالا می برد اما هفته پیش، سخنان برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تردیدهایی را در این زمینه بوجود آورد. اکنون تصور می شود در آینده نزدیک بار دیگر نرخ های بهره بالا برده خواهد شد.

سه تحولی که در بالا به آنها اشاره شد در ماه های آینده بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت و سرمایه گذاران باید با دقت پیامدهای این تحولات را زیر نظر بگیرند.

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها