• ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر: 2561
635798137775325000.jpg

سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: مجموع ارزش طرح های مصوب شده این سازمان در سال گذشته (۱۳۹۴) نزدیک به هفت میلیارد دلار بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، اسفند ماه سال گذشته تعداد ۱۴ طرح که بطور عمده مربوط به حوزه تولید برق، خودرو و صنعت و معدن بود به ارزش دو میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۵۰ دلار به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی رسید.

سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به موجب قانون تنها نهاد رسمی تشویق سرمایه گذاری خارجی در کشور محسوب می‌شود که در چارچوب قانون جدید تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی، مصوب ۱۳۸۱، به تسهیل ورود سرمایه، تامین حمایت قانونی و امنیت کامل برای سرمایه گذاریهای خارجی می پردازد.

براساس این گزارش، ساخت نیروگاه ۸۸۰ مگاواتی زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، نیروگاه ۸۸۰ مگاواتی سهند بناب در استان آذربایجان شرقی، نیروگاه خورشیدی در استان زنجان، نیروگاه برق بادی ۵۰ مگاواتی در استان سیستان و بلوچستان، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی امیدیه در استان خوزستان، دو طرح ساخت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۴ مگاوات در مجموع در استان همدان، طرح تولید فولاد با فناوری FINEX-CEM و چندین طرح صنعتی دیگر در استان های مختلف، در شمار طرحهای مصوب قرار دارند.

مقوله سرمایه گذاری خارجی و تامین منابع مالی حوزه مهمی است که نیاز به همکاری جدی فنی و اداری همه دستگاه ها و وزارتخانه ها کشور دارد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید دارد: اقدامات در زمینه تامین مالی طرحها و پروژه‌ها (فاینانس) باید به گونه ای باشد که پروژه‌ها بتوانند نسبت به بازپرداخت وام ها از محل منابع خود اقدام کرده و موجب افزایش تعهدات دولت نشوند.

همچنین سرمایه‌گذاری خارجی و تامین منابع مالی باید در چارچوب منافع ملی و ورود دانش فنی، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کشور صورت گیرد.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این اعلام کرد: شرایطی فراهم شده است که تامین مالی خارجی به صورت جدی صورت گیرد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان یکی از اولویت های دولت یازدهم محسوب می شود.

محمد خزاعی معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی اسفند ماه گذشته اعلام کرد: موافقتنامه های تشویق و حمایت از سرمایه گذاریهای دو جانبه با ۱۳ کشور نهایی شده است و افزود: کشورهای ژاپن، سنگاپور، عراق و روسیه از جمله آنها محسوب می شوند.

وی مذاکره با موسسه های مالی معتبر و بانک های مختلف دنیا را یادآور شده بود و کشورهای ژاپن، کره جنوبی، دانمارک، سوئد، اتریش و انگلستان را به عنوان نمونه هایی که گفت وگو با آنها در حال انجام است، معرفی کرد.

سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در تیرماه سال ۱۳۵۴ و به منظور هدایت و انجام مجموعه ای از وظایف که پیشتر توسط دستگاههای مختلف اجرائی صورت می گرفت، تاسیس شد.

سازمان وظایف خود را مطابق اساسنامه و سایر قوانین و مقررات، از جمله قوانین و مقررات ناظر بر سرمایه گذاری خارجی در ایران، سرمایه گذاری ایرانیان در خارج ازکشور، تامین مالی خارجی اعم از اعطای وام و اعتبارات به سایر کشورها و یا استقراض از منابع بین المللی و قوانین و مقررات ناظر بر ایجاد و هماهنگی و گسترش روابط با سایر کشورها و مناطق جهان، موسسات و نهادهای مالی و بین المللی به انجام می رساند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها